‘Lopend vuurtje’: een feest voor alle vormelingen

31 maart 2008

Ook in 2008 nodigt de bisschop van Breda alle vormelingen uit om deel te nemen aan een grote diocesane navormseldag onder de naam ‘Lopend Vuurtje’. Dit jaar zal dat zijn op zondag 18 mei in Roosendaal.

‘Vuria’
Het klooster Mariadal wordt voor één dag omgetoverd in het land Vuria, waar de vormelingen worden uitgedaagd om binnen te stappen in een spannend theaterspektakel. Op meer dan twintig plekken in het land Vuria zullen zij kennismaken met de bewoners van het land. Deze bewoners zijn getroffen door de ziekte van Lauw, waardoor ze alle zin in het leven verloren zijn.

Persoonlijke brief van de bisschop
Het is aan de vormelingen om “met het vuur van de Heilige Geest”, zoals bisschop Van den Hende schrijft, de lauwheid te bestrijden en het volk van Vuria te redden. De bisschop schrijft dit in een persoonlijke brief die elke vormeling in het bisdom heeft gekregen of binnenkort ontvangt. Hij daagt de jongeren uit om te komen en zelf de strijd met de ‘Lauwheid’ aan te gaan.

Vol overgave
“Vorig jaar was deze bijzondere navormseldag in de vorm van een theaterfestival een succes,” zegt Marc Bollerman, jongerenwerker van het bisdom en samen met het jongerenplatform verantwoordelijk voor de organisatie van de dag. “Je ziet hoe de tieners zich vol overgave in het spel storten en werkelijk proberen om het volk van Vuria te helpen. We hopen dat er dit jaar nog veel meer vormelingen meedoen, zodat het feest nog groter wordt.”

Ecclesia
“Als de tieners binnenkomen op 18 mei, worden ze ontvangen door de prinses van het land Vuria,” vertelt Bollerman. “Ze heet Ecclesia, wat ‘Kerk’ betekent. Zo is het dus de Kerk die de vormelingen ontvangt. Ecclesia gaat samen met de vormelingen de strijd aan tegen de Lauwheid. En om alvast een beetje in de stemming te komen, heeft zij een brief geschreven. Die brief is nu al hier te lezen.

De dag wordt afgesloten met een speciale feestelijke viering in de kerk aan de Kade in Roosendaal, op loopafstand van Vuria. Hoofdcelebrant zal bisschop Van den Hende zijn. Ook een aantal van de vormheren die in het afgelopen jaar in het bisdom het vormsel toedienden doen mee aan de viering.

Opgeven voor Lopend Vuurtje 2008 kan via een mail naar lopendvuurtje@bisdombreda.nl of bel naar Marc Bollerman: 076 5223444.