Lopend Vuurtje: voorbereidingsdag of terugkomdag voor vormelingen

16 maart 2017

“We hopen dat de Geest gaat waaien.” Dit zegt pastoor-vicaris Wiel Wiertz op dinsdag 14 maart in Huijbergen. De werkgroep Lopend Vuurtje houdt daar een ontmoeting met gesprek en uitwisseling rond de diocesane vormelingendag.

Pastoor-vicaris Wiel Wiertz is voorzitter van de werkgroep Lopend Vuurtje. Hij schetst de vormelingendag binnen het geheel van aanbod voor jongeren. “Een belangrijk doel van Lopend Vuurtje is de ontmoeting met andere jongeren om elkaar het gevoel te geven dat je niet alleen bent,” vertelt hij. “Er zijn meer jongeren die met geloof en Kerk bezig zijn.” De werkgroep maakt er elk jaar met hulp van vrijwilligers en niet in de laatste plaats met hulp van de vormelingen zelf een leuke dag van. “We willen een positieve ervaring geven van blijheid en enthousiasme,” benadrukt Wiel Wiertz.

Jongeren die het vormsel doen bij elkaar brengen
Het aantal vormelingen daalt. In 2015 waren er 879 vormelingen. Dat is een afname met 42% over de laatste vijf jaar. Gerekend over de afgelopen tien jaar is het een afname met 62%. Daarom wordt het steeds belangrijker om jongeren die het vormsel doen bij elkaar te brengen, zodat ze leeftijdsgenoten ontmoeten. Dat geldt ook voor de ouders en begeleiders. Wiel Wiertz: “Ze hoeven zich eens niet als vrijwilliger nuttig te maken. Ook voor hen is er een programma, zodat zij kunnen ervaren dat ze niet alleen zijn in hun betrokkenheid op de Kerk.”

De deelnemers krijgen een goede indruk van de dag via een filmpje van ZuidWestTV en door samen onderdelen van het Vlammenspel te spelen. Het Vlammenspel is een van de elementen van Lopend Vuurtje en ontwikkeld door de werkgroep. De werkgroep investeert elk jaar in de verdere verbetering van het programma. Ook wordt jaarlijks geëvalueerd met de vormselwerkgroepen.

Voorbereiding of terugkomdag
In Huijbergen spreken de deelnemers over de onderdelen van de dag: de eucharistieviering, de spellen, de meet & greet met de bisschop, en de korte zegen die de dag afsluit. Lopend Vuurtje vindt plaats op de eerste zaterdag van oktober. Afhankelijk van de datum, waarop de vormsels in de parochies plaatsvinden, sluit die dag in oktober goed of minder goed aan bij het trajact in de parochies. De werkgroep heeft daarom een tweesporenbeleid. Zowel vormelingen die zich voorbereiden zijn welkom als jongeren die al gevormd zijn. Han Geppaart, lid van de werkgroep: “Nodig ze uit als voorbereidingsdag of terugkomdag. En probeer rond het vormsel kansen te zien voor bijvoorbeeld het starten van een tienergroep.”

De deelnemers op hun beurt vertellen over de uitdagingen waar de parochies mee te maken hebben. Vormelingen die inmiddels naar de middelbare school gaan, zijn lastiger te bereiken dan kinderen op de basisschool. Op sommige plekken is de parochie welkom op school om te vertellen over het vormsel. Op veel andere plekken is dat geen gebruik meer. Daar zet de parochie de ledenadministratie in om jongeren aan te schrijven.

Nieuwe film van Lopend Vuurtje
In een goede sfeer wordt de bijeenkomst afgerond met het nieuwe filmpje dat de werkgroep Lopend Vuurtje liet maken. Dit wordt op de website van het bisdom geplaatst en is bedoeld voor de vormselwerkgroepen in de parochies.

Bekijk de film: