Lucas en het Pinkstermysterie

9 juni 2020

Met Pinksteren publiceerde de Lieve Vrouweparochie te Bergen op Zoom een korte film met als titel “Lucas en het Pinkstermysterie”. De film vertelt hoe de evangelist Lucas ertoe kwam om na het Lucasevangelie het Boek van de Handelingen der apostelen te schrijven. De auctor intellectualis van de film is Fredi Hagedoorn-Timmermans, pastoraal werkster in deze parochie.

Enthousiast vertelt ze over de achtergronden van deze film: “We spelen jaarlijks rond Pasen het paasverhaal in onze kerk. Dit doen we voor de kinderen die zo kennis maken met Witte Donderdag, Goede Vrijdag en Pasen zelf. Het is een levensecht spel met acteurs. Dit jaar konden we vanwege de coronamaatregelen het stuk niet opvoeren. We vervingen het spel door het maken van een voorleesboek en een audioboek.”

“Rond Pinksteren besloten we toch iets te doen,” vervolgt Fredi. “We kozen voor een film. Het Pinksterfeest is bij kinderen minder bekend en moeilijker uit te beelden. Ik koos voor een verhaal waarin Lucas overweegt een vervolg op zijn evangelie te schrijven. Op deze manier komt ook Hemelvaart ter sprake. Ik liet Lucas spreken met Petrus, Thomas en Maria. In het script zitten ook enige toespelingen naar dit evangelie zoals naar de ontmoeting van Jezus met de Emmaüsgangers, een perikoop die ik zelf prachtig vind. Petrus vertelt hoe het met de Kerk verder gaat; dat de apostelen erop uittrekken naar het buitenland. Dan komt even Paulus om de hoek kijken.”

Fredi heeft met veel plezier aan het project gewerkt. “De acteurs dragen de kleding van de Maria-Ommegang. Op deze manier maken we de Bergse cultuur zichtbaar die elementen van stoet en spel bevat. Theater technicus Mark Hinten heeft de film geproduceerd. Bij de film horen ook enkele verwerkingsopdrachten. Zo nodigen we de kinderen uit een pinksterduif te knutselen.”

Fredi vindt het jammer dat ze de response van de kinderen mist. “Dat geldt overigens momenteel voor het hele pastoraat. Je zendt uit, maar je krijgt geen antwoord. Wanneer je gelovigen in de kerk ontmoet, zie je onmiddellijk hoe ze reageren. Dat mis je. Ik krijg wel respons van collega’s. Sommigen willen de film bij het Vormsel gebruiken. Dat is wel een voordeel van deze manier van werken. Gezinnen kunnen de film bekijken wanneer het hen uitkomt. Daarbij is het laagdrempelig. Je hoeft de drempel van het kerkgebouw niet over om de film toch te zien. Dit is een van de effecten van de coronacrisis, dat we nieuwe wegen zoeken om een missionaire parochie te zijn.”

Lucas en het Pinkstermysterie