‘Maak diaconie zichtbaar’

1 december 2016

“Een winstpunt van deze avond is dat we met elkaar goed nagedacht hebben over hoe diaconie op kaart gezet kan worden. Dat moeten we voortzetten. Zowel naar binnen toe als naar buiten moeten we goed laten zien waar we mee bezig zijn.” Dit zegt pastoraal werker Wiel Hacking na een werkconferentie over het zichtbaar maken van diaconie.

De twee parochies H. Damiaan en H. Maria van het samenwerkingsverband Boven de Schelde zijn donderdag 17 november gestart met een traject om de diaconie beter zichtbaar te maken. Negen vertegenwoordigers van de Caritasbesturen en diaconale werkgroepen kwamen in de pastorie van Heinkenszand bij elkaar voor een werkconferentie. Deze werd georganiseerd door pastoraal werker Wiel Hacking en projectmedewerker Marc de Koning in het kader van het project ‘Parochies aan de slag voor kwetsbaren’ van het Sint Franciscuscentrum. Marc is tot medio 2017 betrokken bij het samenwerkingsverband Boven de Schelde.

Quick-scan diaconale initiatieven
Tijdens deze avond presenteerde Marc de Koning een ‘quick-scan’ van de diaconale initiatieven die in de parochies aanwezig zijn. Over en weer werden ideeën voor verbeteringen uitgewisseld. Op de vraag hoe je je als caritas beter kunt profileren, volgde bijvoorbeeld het voornemen om waar mogelijk bij de caritascollecte uit te leggen waar deze voor bedoeld is. Gebruikelijk is de formulering: “Voor noden in de samenleving”. Terwijl best gezegd kan worden dat het voor de aanschaf voor een tweedehandsfiets is voor iemand die deze nodig heeft.

Cursus Diaconale Journalistiek
Met het project ‘Parochies aan de slag voor kwetsbaren’ ondersteunt Marc parochies bij hun diaconale communicatie. Een nieuw initiatief binnen het project is de cursus Diaconale Journalistiek. Deze wordt aangeboden in samenwerking met de H. Bernardusparochie (regio Oudenbosch). De cursus Diaconale Journalistiek is bedoeld voor vrijwilligers en pastorale beroepskrachten die hun journalistieke kwaliteiten willen verbeteren.

De focus ligt op diaconale journalistiek. Diaconie is het dienstwerk van de Kerk voor de armen en kwetsbaren. Dit heeft maatschappelijk belang. De theorie van de cursus is ook toepasbaar voor andere aspecten van het parochieleven. Na de cursus zijn deelnemers in staat diaconale activiteiten aan te kondigen en te verslaan en weten ze hoe kranten werken en nieuws selecteren.

In vier bijeenkomsten journalist
Hoe schrijf ik een nieuwsbericht? Wat is belangrijk bij een interview? Hoe krijg ik onze diaconale actie in de media? Dat zijn de vragen waarop de cursus een antwoord geeft. Ervaren journalisten en communicatiedeskundigen leren deelnemers de kneepjes van het vak. Ze doen dit op vier woensdagavonden. Bij elke les horen praktijkoefeningen.

• Woensdag 1 februari (19.00-21.30 uur): Johan Carbo, journalist en universitair en hogeschooldocent, leert hoe je een nieuwbericht maakt
  • Woensdag 8 februari (19.00-21.30 uur): Florence Imandt, journaliste bij BN/De Stem, gaat in op het interview
  • Woensdag 15 februari (19.00-21.30 uur): Fotograaf Ramon Mangold, zelfstandig fotograaf en docent op de School voor Fotografie, spreekt over het belang van beeld bij het nieuws
  • Woensdag 22 februari (19.00-21.30 uur). Communicatieregisseur Daphne van Roosendaal en projectmedewerker Marc de Koning, belichten het belang van identiteit en kernboodschap