Magazine: Wereldjongerendagen in het Heilig Jaar van de Barmhartigheid

27 september 2016

Deze week verschijnt in de reeks Bisdommagazines een special over de Wereldjongerendagen in het Heilig Jaar van de Barmhartigheid. Jongeren uit het bisdom Breda en het bisdom Rotterdam reisden samen met jongeren uit Suriname naar de Wereldjongerendagen in Krakau. Het Magazine doet verslag van hoogtepunten van de gezamenlijke reis.

Barmhartigheid
De Wereldjongerendagen 2016 stonden helemaal in het teken van de barmhartigheid. Niet in de laatste plaats door de toespraken van de paus, die ook het thema voor de WJD koos: Zalig de barmhartigen want zij zullen barmhartigheid ondervinden (Matteüs 5, 7). De jongeren kwamen samen op het Campus misericordiae (het veld van de barmhartigheid). Het thema van de barmhartigheid kwam sterk naar voren in de catecheses van bisschoppen en in de verschillende toespraken en overwegingen van de paus, onder andere tijdens het bidden van de kruisweg op vrijdag 29 juli. En de jongeren ondervonden Gods barmhartigheid door het ontvangen van het sacrament van boete en verzoening.

In het blad vertellen verschillende jongeren over het thema barmhartigheid, ook op een plek van onbarmhartigheid zoals het concentratiekamp Dachau dat ze bezochten.

Wereldjongerendagen in Polen
Het was bijzonder dat de WJD plaatsvonden in Polen, het land van de heilige paus Johannes Paulus II. Hij is degene die destijds het initiatief nam tot de WJD. De eerste WJD vonden plaats te Rome, in 1984. Inmiddels zijn we meer dan dertig jaar verder en hebben verschillende generaties katholieke jongeren tijdens de WJD kennisgemaakt met de Wereldkerk.

Deze keer waren de WJD een bijzonder hoogtepunt in het Heilig Jaar van de Barmhartigheid dat de Kerk viert. Vooraf werden ze aangekondigd als ‘Heilig Jaar voor de jongeren op wereldschaal.’

Het Magazine brengt in beeld wat de jongeren hebben meegemaakt en ook hoe vanuit thuis is meegeleefd.

• Het blad wordt per post verzonden aan abonnees en kan daarna ook worden gedownload als pdf. Mail voor een postabonnement naar E magazine@bisdombreda.nl. U betaalt slechts € 12,50 voor de verzend- en administratiekosten. Het blad zelf is gratis. Parochies kunnen op het bisdomkantoor gratis extra bladen krijgen voor verdere verspreiding!