‘Maria is een baken van hoop’: Maria Ommegang Bergen op Zoom

19 juni 2018

Op zondag 24 juni 2018 trekt de Maria Ommegang door Bergen op Zoom. Vicaris Paul Verbeek is als pastoor van de Lievevrouweparochie in Bergen op Zoom nauw betrokken bij de organisatie. “Elk jaar kiezen we een jaarthema,” vertelt hij. “Dit jaar luidt het: Maria een baken van hoop. We hebben bewust voor dit motto gekozen. Veel mensen zijn onzeker door de huidige internationale situatie. Voor veel generaties is Maria in spannende tijden een baken van hoop geweest. Zij wendden zich vol vertrouwen tot haar. Maria is ook, door haar geloof, voor ons zo’n baken. Het thema zal op allerlei manieren door de stoet verweven zijn.”

De Maria Ommegang kent naast de vertrouwde elementen ook dit jaar weer enkele vernieuwingen. Alle activiteiten concentreren zich in de Gertrudiskerk en vinden plaats van vrijdag 22 juni tot zondag 24 juni. “Op deze manier ontstaat er een echt triduüm,” aldus vicaris Verbeek. Hij wijst op enkele bijzondere elementen in de stoet. “Dit jaar is de kleding van Judith, een van de sterke vrouwen uit het Oude Testament, vernieuwd. De dames van de naaigroep van de Maria Ommegang hebben een heel nieuwe jurk gemaakt. Naar aanleiding hiervan is het tafereel rondom haar op een nieuwe manier vorm gegeven.”

Tot zondag 24 juni is er in de Gertrudiskerk een tentoonstelling waar verschillende gastmadonna’s uit andere plaatsen te zien zijn. Een aantal daarvan trekt ook mee met de Maria Ommegang. “We hopen op een druk bezochte ommegang met mooi weer,” aldus Paul Verbeek.

(Foto: Facebookpagina Maria Ommegang)

Het programma van de Maria Ommegang 2018:

• Op vrijdagavond 22 juni is er in de Gertrudiskerk van 19.00 uur tot 22.00 uur een NightFever. Mensen steken een kaarsje op, bidden kort en luisteren naar sfeervolle muziek.
  • Op zaterdag 23 juni, op de vooravond van de Maria Ommegang, vindt in de Gertrudiskerk een vesper plaats met muzikale verzorging door de Lievevrouwecantorij.
  • Op zondag 24 juni begint de dag om 10.00 uur met de eucharistieviering in de Gertrudiskerk. Vicaris Paul Verbeek is hoofdcelebrant. Diaken Jan Foesenek verleent diaconale assistentie. De Hortus Musicus Religiosus zingt de Krönungsmesse van Mozart.
  • Om 15.00 uur vertrekt de Ommegang vanuit het Markiezenhof. Ruim 800 deelnemers verbeelden op allerlei manieren episodes uit de geschiedenis van Bergen op Zoom en fragmenten uit het Oude en Nieuwe Testament. Een processie met het Mariabeeld sluit de Ommegang af.
  • De Maria Ommegang wordt om 17.00 uur afgesloten met een gebedsdienst. Hierbij zal bisschop Liesen aanwezig zijn.

De Maria Ommegang is een dankstoet voor Maria, omdat Bergen op Zoom gedurende de Tweede Wereldoorlog grotendeels gespaard is gebleven. Ze trekt jaarlijks door de binnenstad van Bergen op Zoom.