Maria vespervieringen in dekenaten: voorbereiding bisdombedevaart naar Lourdes

13 oktober 2008

Als voorbereiding op de diocesane bedevaart naar Lourdes in mei 2009 vinden in de adventstijd Maria vespervieringen plaats in de drie dekenaten van het bisdom Breda. De deken van Zeeland, Paul Verbeek, licht toe: “Ieder jaar worden we in de Advent uitgenodigd om stil te staan bij Maria, de moeder van de Heer. Een vesper heeft een meditatief karakter. Tijdens de Mariavesper mogen we stilstaan bij het antwoord van Maria aan de engel Gabriël: ‘Mij geschiede naar Uw woord.’”

‘Mij geschiede naar Uw woord’
De vespervieringen staan in het teken van het thema waaronder het bisdom in mei 2009 naar Lourdes zal pelgrimeren: ‘Mij geschiede naar Uw woord’. Deken Verbeek: “In de advent gaan we ons samen voorbereiden op de bisdombedevaart naar Lourdes, een plaats waar hemel en aarde elkaar raken. De vesper is het begin. Samen met onze bisschop zien we vol verwachting uit naar onze gezamenlijke pelgrimage.”

‘De weg er naar toe’
Deken Peter de Rooij, deken van dekenaat Het Markiezaat, vult aan: “Een bedevaart mag je zien als een spirituele verbeelding van onze levensreis. Zo kun je eigenlijk geen Kerstmis vieren zonder de weg er naar toe: Advent. En je kunt niet op bedevaart gaan zonder praktische en geestelijke voorbereiding. De vesperviering wil aan die voorbereiding bijdragen, ons op weg zetten, op weg naar Maria, op weg naar Lourdes.”

Waar en wanneer?
De Maria vespervieringen vinden plaats op:

• Woensdag 3 december om 19:00 uur voor dekenaat Het Markiezaat in de H. Moeder Gods kerk, Pres. Kennedylaan 73 in Roosendaal.
  • Zondag 7 december om 16:00 uur voor dekenaat Zeeland in de Maria Magdalenakerk, Singelstraat 9 in Goes.
  • Zondag 7 december om 19:30 uur voor dekenaat Zeeland in de Willibrordusbasiliek, Steenstraat 2 in Hulst.
  • Woensdag 10 december om 19:30 uur voor dekenaat De Baronie in de Mariakerk van de Jeruzalemparochie, Mariaplein 1 in Breda.

Bij de vespervieringen zal informatie beschikbaar zijn over de bisdombedevaart.

Klik hier voor het Lourdeswerk in het bisdom Breda.