Massaliteit indrukwekkend op de WJD

18 augustus 2011

Temidden van de drukte van de Wereldjongerendagen in Madrid staat de Bredase seminarist Stan van Ommen te wachten op de komst van Benedictus XVI. Donderdag 18 augustus is de dag dat de paus in Madrid aankomt.

“We hebben zojuist een goed plekje veroverd,” zegt hij. “We hopen de paus goed te kunnen zien.” Gevraagd naar zijn eerste indrukken antwoordt hij: “De massaliteit. Je kunt je dat niet voorstellen, zoveel jongeren bij elkaar. In Nederland ben je vaak de enige maar dit is geweldig massaal.” Stan was dan ook zeer onder de indruk van de openingsviering op 16 augustus. “Je bent met honderdduizenden jongeren bij elkaar. Daarnaast werd er geweldig mooi gezongen.”

In de ochtend verzorgde bisschop Van den Hende de catechese. “De jongeren toonden een grote waardering voor zijn lezing,” vertelt Stan. “Bisschop Van den Hende kreeg een daverend applaus dat maar bleef aanhouden. Aan de hand van bijbelteksten stond hij stil bij het bouwen van het huis van je eigen leven. Hij stelde ons de vraag wat wij als levende stenen, met onze gaven en talenten, wilden doen voor de Kerk en de naaste. Deze vraag bespraken wij in deelgroepjes. De bijeenkomst is afgesloten met een enthousiaste eucharistieviering, muzikaal verzorgd door de Surinaamse jongeren die met het bisdom Rotterdam meereizen.
Hierna hebben we met de Bredase groep een kerk in de omgeving bezocht. In deze kerk ben ik geraakt door een beeld van Jezus die, geboeid, vanuit de Hof van Olijven weggevoerd wordt naar Pilatus. Deze passage uit het Evangelie heb ik nooit zo mooi uitgebeeld gezien.”

Voor uitgebreidere berichtgeving over de catechese van bisschop Van den Hende klik: hier