Materialen Kerkbalans 2015 gereed voor verspreiding

5 december 2014

Van zondag 18 januari t/m zaterdag 31 januari 2015 voeren de parochies de actie Kerkbalans. Via het bisdomkantoor kon hiervoor het materiaal worden besteld. In totaal 54 parochies en parochiekernen bestelden materialen en/of enveloppen.

Gerrit van Dieren, coördinator voor Kerkbalans van de afdeling financiën, maakte de bestellingen gereed met een vrijwilligster op het bisdomkantoor. Samen verpakten ze het materiaal in dozen en stapelden ze de bestellingen in de hal van het bisdomkantoor. Daar staan ze nu te wachten om opgehaald te worden door de parochies en parochiekernen.

“We proberen de verspreiding zo eenvoudig mogelijk te houden,” vertelt Gerrit van Dieren. “We hebben persoonlijk contact rond het ophalen van de bestellingen en proberen ze handig op de plek van bestemming te krijgen.” Daar hoort een belrondje met de coördinatoren Kerkbalans in de parochies bij. “Het contact tussen bisdom en parochies rond de actie is erg belangrijk,” vertelt Gerrit van Dieren.

De actie Kerkbalans is van groot belang voor de parochies in het bisdom. Maar liefst 39% van de inkomsten zijn afkomstig uit deze actie. De campagne 2015 heeft een nieuw thema ‘Mijn kerk in balans’ en vernieuwd campagnemateriaal.

Kritische succesfactoren voor een geslaagde actie Kerkbalans zijn: een goed bijgehouden ledenadministratie en een goede brief. De afdeling financiën ondersteunt parochies bij de ledenadministratie door onder meer de jaarlijkse training (de eerstvolgende training Navision is op zaterdag 11 april 2015). De communicatieafdeling van het bisdom ondersteunt parochies bij het maken van een goede brief door conceptbrieven Kerkbalans te beoordelen op basis van het Stappenplan Kerkbalans (www.kerkbalans.nl).

Voor meer informatie over Kerkbalans, de ledenadministratie Navision of beoordeling van conceptbrieven Kerkbalans: E gvdieren@bisdombreda.nl, T 076 5223444 (ochtenden).