‘Mensen moeten niet alleen komen te staan’

7 april 2019

Op 6 april vond in Nieuwkuijk de eerste landelijke inspiratiedag ‘Caritas beweegt’ plaats. Onder de 170 deelnemers waren Jaap Klok (Hulst), Henny Wichgers-Soeter (Burgh Haamstede) en Carine Neijzen (Zierikzee).

“Ik ben lid van de caritas instelling in mijn parochie,” vertelt Jaap Klok. “We willen meer gezicht geven aan de caritas, want als activiteit van de Kerk is die eigenlijk onderbelicht. We zoeken daar vandaag inspiratie voor. We zijn op zoek naar initiatieven die aansluiten bij de noden van vandaag de dag. En we denken dat hulp en steun een duurzaam karakter moeten hebben. Het gaat ons dus om meer dan geven alleen. We willen een diepere laag aan ons handelen meegeven en ook de problematiek die onder de hulpvraag ligt oppakken.”

Kardinaal Turkson zei op deze dag: “Caritas is niet de zoveelste vorm van sociale ondersteuning. Wat we doen is meer dan dat en gaat verder.” Hoe ziet Jaap dat? “Dat is die dubbele laag die we willen geven aan onze steun. Op deze dag wordt vaak gezegd: zoek je naaste op ook om hem of haar te begrijpen, toon die empathie, want van daaruit kun je in actie komen. Naast materiële armoede is er ook geestelijke armoede. We zoeken manieren om mensen op beide terreinen te helpen. Ik ben christen en heb veel met diaconie. Jezus vertelt het verhaal van de barmhartige Samaritaan en we zien dat we onze talenten moeten inzetten om onze naaste te helpen. De kunst is die naaste tegen te komen en daarom zijn we vandaag hier.”

Henny Wichgers-Soeter is geen lid van de caritas, maar betrokken bij de toeristenkerk. De landelijke inspiratiedag sprak haar aan: “Vooral de workshops over duurzaamheid en groenten telen en delen. Zaadjes uitzetten heeft met je geloof te maken. Denk aan de parabel van de zaaier in de Bijbel. Ik kom zelf van de boerderij en hoop dat ik kan zaaien, dat ik vanuit mijn geloof dingen door kan geven.”

“Zoals ik er zelf mee ben opgegroeid, ik ben nu 75+, is het niet meer. Mijn kleinkinderen vragen me: hoe was het vroeger? Dat wil ik doorgeven. Ik heb vandaag verhalen gehoord die ik ze kan vertellen. Een van de dingen die ik ze ga vertellen is: hoe klein kun je je maken, zoals in het verhaal van zuster Sara Böhmer. Zij vertelde over een bezoek aan een gevangenis, waar de communie werd uitgereikt aan mensen in hun cel. Jezus maakt zich zo klein dat hij als hostie onder de deur van de gevangenisdeur kan. Het allerbelangrijkste in het geloof? Voor mij is dat respect voor de ander. En respect voor de aarde. Zie de aarde en zie de ander als een geschenk.”

Carine Neijzen wil deze dag inspiratie opdoen voor de caritas: “Op vergaderingen kom je vaak niet toe aan de vraag: waarom doen we het? Vandaag wel. Met name de inleidingen deze ochtend vond ik inspirerend. Zoals het verhaal van Hilde Kieboom van Sant’Egidio over hoe je er voor kwetsbare mensen kunt zijn. Ik heb altijd als arts gewerkt. Ik herken wat zij zei, dat juist bij mensen met bijvoorbeeld psychische problemen hun situatie verergert als ze alleen komen te staan, omdat er niemand om hen heen staat, waaraan ze zich kunnen optrekken.”

“Onze caritas heeft binnen de parochie acht kernen. Die hebben samen één regionaal project: de stichting Vrienden Cliënten Emergis, een instelling voor geestelijke gezondheid. Deze helpt als mensen die opgenomen zijn geweest weer naar huis gaan. Als je een jaar opgenomen bent geweest heb je soms de contacten niet meer om je te helpen bij de inrichting van je huis.”

“Caritas is sociaal werk en inzet voor rechtvaardigheid vanuit katholiek gedachtengoed. Ik ben destijds als arts voor Memisa gaan werken, omdat iedereen recht heeft op goede gezondheidszorg. Of je nu geld hebt of niet. Christus heeft gezegd dat we moeten delen. De talenten die ik heb gekregen, moet ik delen. Dat ik arts ben, heb ik niet alleen aan mezelf te danken. Een ander kan weer andere dingen en als we dat bij elkaar brengen, wordt het een betere wereld.”

De landelijke inspiratiedag ‘Caritas beweegt’ werd georganiseerd door de Nederlandse bisdommen. Lees ook: “Overal zijn kansen voor caritas”

(Foto’s: Ramon Mangold)

V.l.n.r. Jaap Klok (Hulst), ook op de inspiratiedag aanwezig was George Hiel (Hulst), Henny Wichgers-Soeter (Burgh Haamstede), Carine Neijzen (Zierikzee).