Mgr. Saad Sirop Hanna spreekt voor jongeren over de betekenis van het christelijk geloof

12 maart 2019

Ongeveer 80 jongeren kwamen in februari bij elkaar in de kerk van de H. Aartsengel Michael in Breda voor de bijeenkomst ‘Jongeren en de uitdagingen in het geloof’. Geboeid luisterden zij naar mgr. Saad Sirop Hanna, apostolisch administrator van de Chaldeeuws-Katholieke Kerk in Europa. Kapelaan Jochem van Velthoven van Jong Bisdom Breda tekende samen met Fatin Mattey Eshaw voor de organisatie.

Namens het Bisdom Breda heette kapelaan Jochem alle jongeren van harte welkom. Fatin Mattey, die eerder werkzaam was voor het bisdomproject ‘Vluchtelingen voor Vluchtelingen’ en die nu elders werkzaam is, sprak in het Arabisch een welkomstwoord uit voor mgr. Saad Sirop Hanna.

Het hoofddeel van de middag bestond uit de lezing van mgr. Saad Sirop Hanna over de betekenis van het christelijk geloof. Hij vertelde kort over zijn ervaringen als parochiepriester in Bagdad. Na zijn studie theologie in Rome keerde hij terug naar de hoofdstad van Irak en werd pastoor in Dora, een van oorsprong christelijke wijk in het Zuid-Oosten van Bagdad. Op 15 augustus 2006 werd hij na de eucharistieviering ontvoerd door Al-Quayda, de islamitische terroristische organisatie. Bisschop Saad Sirop Hanna schreef heeft over deze ervaring een boek geschreven. Hij is niet verbitterd geraakt en schrijft in dit boek ook over de goedheid die er onder moslims is. Toen hij gevangen genomen was bad hij de tekst van Psalm 22: “De Heer is mijn herder.” De moslims probeerden hem te bekeren. In alle rust gaf bisschop Saad Sirop Hanna antwoord op hun vragen. Hij merkte dat de heilige Geest in hem sprak. Na 28 dagen lieten zijn ontvoerders hem vrij.

Kapelaan Van Velthoven kijkt tevreden terug op deze bijeenkomst. “Het laat zien dat we een Wereldkerk zijn. De getuigenis van mgr. Saad Sirop Hanna maakte veel los bij de jongeren. Dit bleek uit de vragen die zij stelden. Ik hoop dat er nog meer van zulke mooie bijeenkomsten mogen volgen.”

Mgr. Liesen was de hele middag aanwezig. Bisschop Saad Sirop Hanna verbleef drie dagen in Nederland. Tijdens dit bezoek maakte hij ook kennis met de Priester- en Diakenopleiding Bovendonk te Hoeven die relaties onderhoudt met de Chaldeeuwse Kerk. Op zondag 10 februari 2019 was hij samen met bisschop Liesen de hoofdcelebrant in een eucharistieviering in de H. Antonuskathedraal te Breda. Daarna volgde een ontmoeting met Irakese christenen.