‘Mijn Kerk in Balans’: nieuwe campagne Kerkbalans

15 januari 2015

Op woensdag 14 januari is in het Catharijneconvent in Utrecht de nieuwe campagne voor de actie Kerkbalans gepresenteerd. ‘Mijn Kerk in Balans’ is de slogan, maar ook: mijn kerk viert, mijn kerk ontroert, mijn kerk inspireert. Zo kan elke parochie de slogan zelf verder invullen.

Voorafgaand aan de nieuwe campagne zijn bij vrijwilligers in de Rooms-Katholieke Kerk en de Protestantse Kerk de behoeften aan ondersteuning in kaart gebracht. De Kerkbalanscampagne moest tot uitdrukking brengen wat de kerk in het leven van kerkgangers betekent. Wat zijn de bijzondere momenten die beleefd worden in en gedeeld met de kerkgemeenschap? Momenten, die laten zien waarom de eigen kerk zo belangrijk is voor kerkleden en waarom ze daar graag een financiële bijdrage voor over hebben.

Een tweede wens was dat de campagne qua tekst en beeld lokaal aanpasbaar zou moeten zijn. De slogan ‘mijn kerk…’ komt daaraan optimaal tegemoet. Landelijke uniformiteit is gewaarborgd, terwijl tegelijkertijd de kerkbalansvrijwilligers zelf aan de slag kunnen met een invulling die op hun situatie is afgestemd. De mogelijkheid om zelf verschillende folders met een basale opmaak verder in te vullen met beeld en tekst komt ook aan de gewenste flexibiliteit tegemoet.

Tegelijk houdt de campagne rekening met vrijwilligers die het liefst kant en klaar materiaal gebruiken. Voor wie liever een uitgewerkt plan volgt, is de nieuwe campagne zeer gebruiksvriendelijk opgezet en eenvoudig uit te voeren. Dankzij de inbreng van deskundigen die nauw betrokken zijn bij de training van vele Kerkbalansvrijwilligers is er nu een stappenplan met voorbeeldbrieven en praktische tips.

Lees meer op www.rkkerk.nl en bekijk de website www.kerkbalans.nl

Bekijk de film van de actie Kerkbalans!