Missionaire opdracht parochies Groot Breda

4 februari 2021

Op 3 februari ontvingen de vier parochies van Groot Breda uit handen van vicaris-generaal Marc Lindeijer SJ de opdracht van bisschop Liesen om een missionair-pastoraal plan op te stellen. Omwille van corona en de avondklok waren alleen de vier pastoors en vier leden van de parochiebesturen fysiek aanwezig. Andere bestuursleden en de overige leden van de pastorale teams volgden de bijeenkomst via Zoom.

Leerlingen van Jezus zijn én leerlingen van Jezus maken
De pastoors, bij monde van Norbert Schnell, gaven toelichting op het visiestuk dat ze de afgelopen maanden hadden voorbereid. In de missionaire kerk staat het geloof voorop: leerlingen van Jezus zijn én leerlingen van Jezus maken. Vanuit dat geloof willen ze gastvrij tussen de mensen staan en er voor de mensen zijn. De gebouwen moeten aantrekkelijk en functioneel zijn, de financiële basis moet solide zijn, zonder bang te zijn voor “missionair bepaalde financieringstekorten”.

Met die visietekst werd al een eerste steen gelegd voor het missionair-pastorale plan dat de komende maanden ontwikkeld moet worden. Mgr. Liesen vraagt de vier parochies om aan te geven hoe zij zich meer missionair kunnen ontwikkelen, de visie die zij daarbij hebben en de doelen die zij in de komende jaren willen bereiken. Het gaat niet om een plan in details. Bisschop Liesen: “Wees meer concreet in zaken die van groter belang zijn en geef beginselen aan voor zaken van minder groot belang.” Als concrete voorbeelden noemt de bisschop de pastorale zorg voor jonge gezinnen, de sacramentencatechese, de Alphacursus en de diaconie. Een aantal van die zaken wordt al door de vier parochies gezamenlijk opgepakt.

“Denken in geloofsgemeenschappen”
Pater Lindeijer benadrukte dat het niet om een voorbereiding op een parochiefusie gaat. “Bepaalde zaken zijn en blijven goed in handen van de afzonderlijke parochies. De grote uitdaging van de missionaire kerk is om te denken in geloofsgemeenschappen, in mensen die samenwerken, meer dan in structuren die alle problemen zouden moeten oplossen.” In die lijn roept de bisschop de parochies op om gezamenlijk én afzonderlijk missionair-pastorale teams te vormen, waar pastorale beroepskrachten en parochianen lid van kunnen zijn. “Alle gelovigen zijn geroepen om hun talenten in te zetten voor de opbouw van de Kerk.”

Het zal pionierswerk worden, aldus de vicaris-generaal, maar in de mate dat de vier parochies daarin slagen, zullen zij anderen in ons bisdom de weg kunnen wijzen. De zeer positieve ontvangst van de opdracht door de aanwezigen beloofde alvast een goede start. “God voor ons allen, maar niet meer ieder voor zich”, aldus René Rijpert, de vicevoorzitter van de parochie Breda Centrum.