‘Nacht zonder dak’ in Zevenbergen (Jaar van de Barmhartigheid)

6 juli 2016

In het kader van het Jaar van de Barmhartigheid deed de Immanuëlparochie in Zevenbergen in de nacht van 1 op 2 juli 2016 voor de eerste maal mee met de ‘Ńacht zonder dak’ . Dit is een oecumenisch initiatief van de protestantse gemeente in Zevenbergen en de Gereformeerde Kerk vrijgemaakt in deze plaats.

Vanuit de parochie was Anneke Wijnen als vrijwilligster bij dit evenement betrokken. “Het is de bedoeling dat de jongeren zich inzetten voor een goed doel met een christelijke achtergrond,” vertelt ze. “Dit jaar was dit de Stichting Ontmoeting uit Rotterdam. Deze werkt voor dak- en thuislozen. De jongeren verzamelen sponsoren. Zelf slapen ze, als tegenprestatie, een nacht in een kartonnen doos in de tuin van de Hervormde kerk. Deze kan afgesloten worden zodat de veiligheid van de jongeren gegarandeerd is.”

De nacht begon vrijdagavond om 19.00 uur. Ongeveer dertig jongeren verzamelden zich bij de hervormde Catharinakerk op de Markt in Zevenbergen. Daar kregen ze eerst een inleiding over het werk van de Stichting Ontmoeting. Op indringende wijze maakten ze kennis met het leven van daklozen. De vertegenwoordiger van de Stichting Ontmoeting vertelde hoe de stichting de daklozen probeert te helpen om bijvoorbeeld van de drugs af te komen en werk te zoeken. “De jongeren waren zeer onder de indruk,” zegt Anneke. “Ze werden zich ervan bewust hoe goed ze het zelf eigenlijk hebben. Na deze lezing volgde een gezellig kampvuur en gingen ze slapen in de door hen zelf gemaakte krotjes. Als het weer erg slecht was konden ze ook in de kerk slapen, maar dit bleek niet nodig. Om 7.00 uur volgde een ontbijt en om 9.00 uur in de ochtend zijn ze vertrokken.

“De jongeren zelf hebben 1800 euro bij elkaar gebracht,” zegt Anneke. “De kerken hebben het bedrag opgehoogd tot 2000 euro. Het evenement heeft ook een spin-off. Zo komen er opa’s en oma’s langs die hun kleinkind willen zien. Zij doneren ook een bedrag zodat de totale som iets hoger uitkomt. De jongeren doen graag mee. De meesten komen volgend jaar weer terug.”

Nacht zonder dak wordt in meer katholieke parochies gehouden. Juist het Jaar van de Barmhartigheid kan een goede aanleiding zijn. Zie bijvoorbeeld deze video van katholiekleven.nl uit Heeswijk-Dinther (bisdom ‘s-Hertogenbosch).