Nationale Jongerenkorenfestival te Rijsbergen

10 mei 2007

In het weekend van zaterdag 2 en zondag 3 juni vindt in de St. Bavokerk te Rijsbergen het achttiende Nationale Jongerenkorenfestival plaats. Hier wordt gestreden om het nationale kampioenschap voor jongerenkoren.

25 deelnemende jongerenkoren
De Stichting Nationaal Jongerenkorenfestival te Rijsbergen organiseert het korenfestival sinds 1989. Jaarlijks komen zo’n 700 tot 900 jongeren samen om te strijden voor het Nederlandse Kampioenschap. Naast de strijd om deze eretitel kunnen de jongeren deelnemen aan workshops, spelactiviteiten, een grote barbecue en een feestavond. Ze overnachten bij diverse boerderijen in Rijsbergen. Momenteel hebben zich 25 jongerenkoren aangemeld.

Stimulans voor liturgische muziek
Sinds 2006 organiseert de Stichting Nationaal Jongerenkorenfestival ook een kinderkorenfestival. Op deze manier wil de stichting kinderen enthousiast te maken voor het zingen in een koor (speciaal een kerkkoor). Er deden toen 7 enthousiaste kinderkoren mee. Dit jaar hebben zich 9 kinderkoren aangemeld. Jan Schuurmans, medewerker kerkmuziek van de Pastorale Dienstverlening van het bisdom Breda prijst het initiatief. “Het is zo en zo goed dat koren bij elkaar komen om te zingen. Één van de aantrekkelijke aspecten van dit festival is dat men speciaal muziek voor deze gelegenheid schrijft. Hierdoor geven de organisatoren een stimulans aan het liturgische lied in Nederland. Er verschijnen niet veel nieuwe werken voor jongerenkoren. Ook op die manier bewijst het Nationaal Jongerenkorenfestival zijn waarde.”

KRO-radio zendt viering uit
Op zaterdag wordt om 10.00 u. met medewerking van de harmonie St. Cecilia het festival geopend. De competitie eindigt die dag om 17.00 u.
Zondag 3 juni start de dag met een groots ontbijt voor alle deelnemers. Na dit ontbijt begint om 11.00 u. de eucharistieviering die pastoor drs. F. Verheye celebreert. De KRO-radio zendt deze viering rechtstreeks uit. Na de eucharistieviering gaat het festival verder.
Op zondagmiddag is er vanaf 13.30 u., parallel aan het Jongerenkorenfestival het kinderkorenfestival. Dit is in de Koutershof, het gemeenschapshuis naast de St. Bavokerk. Om 16.15 u. volgt de slotmanifestatie in de kerk. Hier treden alle kinderkoren gemeenschappelijk op. Vervolgens wordt de nationale kampioen van 2007 bekendgemaakt.

Voor verdere informatie zie: www.korenfestivalrijsbergen.nl