Nederlandse bisschoppen ontmoeten Vlaamse collega’s

26 februari 2017

Dinsdag 21 februari waren de Nederlandse bisschoppen op bezoek in het aartsbisdom Mechelen-Brussel in België voor een ontmoeting met de Vlaamse bisschoppen. Gastheer was kardinaal Jozef de Kesel, aartsbisschop van Mechelen-Brussel en voorzitter van de Belgische Bisschoppenconferentie. Tijdens de jaarlijkse ontmoeting tussen de bisschoppen wordt gesproken over actuele thema’s.

Een van die onderwerpen was deze keer de armoede. In beide landen worden toenemende hulpvragen op het gebied van armoede geconstateerd. De Nederlandse bisschoppen brachten dit in beeld met onder meer het Armoedeonderzoek dat recent is gepubliceerd door de kerken in Nederland. Ook de Vlaamse bisschoppen merken dat meer mensen in hun land kampen met armoede. Waar in Nederland met name de Parochiële Caritas Instellingen (PCI’s) zich op deze problematiek richten, zijn het in Vlaanderen de Vincentius Verenigingen en individuele katholieken die op verschillende manieren helpen.

Mgr. Liesen nam deel aan de ontmoeting namens de Nederlandse Bisschoppenconferentie samen met Mgr. Van den Hende, Mgr. De Korte, Mgr. Hoogenboom, Mgr. Woorts, Mgr. Mutsaerts, Mgr. Hendriks, Mgr. De Jong, secretaris-generaal mw. S. Daalmans, hoofd pers en communicatie mw. A. Kruse. Namens de Belgische Bisschoppenconferentie namen deel: mgr. De Kesel, mgr. Van Looy, mgr. Bonny, mgr. Hoogmartens, mgr. Aerts, secretaris-generaal mgr. Cosijns, hoofd pers en communicatie T. Scholtes s.j.

Een dag eerder bezocht een delegatie van de Nederlandse Bisschoppenconferentie het Europees Parlement in Brussel.

(Foto: Kerknet.be)
2017-02-21 Vlaamse en Nederlandse bisschoppen_500