‘Neem 100 jongeren en een lege kerk’

14 februari 2007

Op 14 februari zijn door het hele bisdom folders en flyers verspreid voor Theater in de Kerk. Daarmee is de inschrijving geopend van dit evenement dat  zal gaan plaatsvinden op 21 april 2007. Jongeren van 12 tot 30 jaar worden uitgedaagd om samen met professionele theatermakers in één dag vanuit het niets een theatervoorstelling uit de grond te stampen rond een bekend Bijbelverhaal. Dit jaar is dat de parabel van de verloren zoon.

The Road Ahead
De show heeft als naam meegekregen ‘The road ahead’ naar het bekende lied van City to City, dat ook een belangrijke rol in de show zal spelen. Het lied vertelt hoe iemand een weg moet gaan die niet altijd even makkelijk is, maar die je wel moet volgen. Wat dat betreft past het precies bij het verhaal van de verloren zoon, die op het dieptepunt van zijn leven de lange weg terug naar huis moet maken.

Scratchtheater
“We beginnen ’s ochtends met helemaal niets. Nou ja, met zo’n 100 jongeren en een lege kerk,” vertelt Marc Bollerman namens het organiserende jongerenplatform van het bisdom Breda. “En dan begint het mirakel van Theater in de kerk. In een paar uur tijd verrijzen decors, worden kostuums gemaakt, muziek ingeoefend, professioneel licht en geluid opgebouwd en ga zo maar door. Scratchtheater noemen we dat. En het mooie is: de jongeren doen alles zelf. Het is heel hard werken, maar het lukt elk jaar weer om ’s avonds om zeven uur een spetterende voorstelling neer te zetten.”

Bergen op Zoom
De show vindt elk jaar plaats op een andere locatie. Vorig jaar was Theater in de Kerk te gast in Roosendaal met de voorstelling over de verhalen van Jozef uit het Oude Testament. Dit jaar is gekozen voor de parochiekerk van de Goddelijke Voorzienigheid in Bergen op Zoom. Pastoor Rud Smit en vele vrijwilligers uit de parochie heten de jongeren heel hartelijk welkom en verheugen zich op een spannende dag. Iedereen uit Bergen op Zoom en ver daarbuiten is van harte welkom om de voorstelling mee te maken.

Jongeren!
Om de show tot een succes te maken is er eigenlijk maar één ding nodig: jongeren. En daarvoor zijn de flyers en posters bedoeld die nu verspreid zijn. Het jongerenplatform daagt iedereen uit om jongeren aan te spreken en ze te wijzen op de unieke kans om deze dag mee te maken. Als u de flyer zelf niet heeft ontvangen, dan kunt u die hier downloaden.

Mail voor meer informatie en opgave naar: jongerenpastoraat@bisdombreda.nl