Nieuw Bisdom Magazine: Geloven in de parochie

22 november 2017

“Wat vier jaar geleden bij de start van de nieuwe parochie nog een droom was, begint nu echt wel vorm te krijgen.” Dit zegt pastoor Maickel Prasing in het Bisdom Magazine dat binnenkort verschijnt. Het blad wordt gemaakt in de reeks magazines ‘Geloven in de parochie’. De magazines brengen in beeld hoe parochies zich na een samenvoeging verder ontwikkelen.

“Eerdere uitgaven gingen over de Lievevrouweparochie in Bergen op Zoom en de parochies in de regio Alphen-Gilze,” vertelt communicatieregisseur Daphne van Roosendaal. “In overleg met de bisdomstaf en Geerten Kok als bisschoppelijk gedelegeerde voor de kerkopbouw is nu gekozen voor de parochie in de regio Oudenbosch. In de toekomst zullen nog meer parochies volgen, verspreid over het bisdom.”

De parochie H. Bernardus van Clairvaux werd op 1 september 2013 opgericht. Het is een samenvoeging van parochies die al langer intensief samenwerkten. De parochie heeft parochiekernen in Bosschenhoofd, Hoeven, Oudenbosch, Oud Gastel, Standdaarbuiten en Stampersgat.

Pelgrim in kerk en wereld
De nieuwe parochie laat zich in haar programma inspireren door het geloven, leven en werken van de heilige Bernardus. “Toen de parochies in 2013 fuseerden kwamen we al vrij snel uit bij de heilige Bernardus en het motto ‘Pelgrim in kerk en wereld’,” vertelt pastoor Maickel Prasing. “We hebben daar geen prijsvraag of iets dergelijks voor uit hoeven schrijven.” Hij is blij met het brede draagvlak voor de patroonheilige van de parochie: “Als je naar de persoon van Bernardus kijkt, zie je dat hij met één been helemaal in de kerk stond. Hij was abt van een orde en heeft theologisch veel betekend. Met het andere been stond hij helemaal in de wereld. Hij was er gevraagd en ongevraagd actief en bemiddelde in allerlei conflicten.”

De parochie wil in de wereld staan. “We moeten vanuit het evangelie werken aan vrede en gerechtigheid. Het is de blijde boodschap van Jezus die ons daartoe aanzet. Laatst nog lazen we bij een uitvaart de zaligsprekingen (Matteüs 5, 1-12a) over de mensen die in nood zijn en de mensen die de nood oplossen. Dat zijn mensen naar Jezus’ hart. Met een uitnodigende liturgie en actieve diaconie laten we zien dat we er zijn voor mensen in nood en mensen die kwetsbaar zijn.”

Het Magazine verschijnt in de loop van december.

Lees ook de eerdere magazines:

Pastoor Maickel Prasing. (Foto: Ramon Mangold)