Nieuw logo voor actie Kerkbalans

22 september 2017

Kerkbalans heeft een nieuw logo. Het is herkenbaar en is duidelijk familie van het oude logo. Nieuw is dat het logo meer actie uitstraalt. Er zit beweging in. Het logo sluit naadloos aan bij de nieuwe campagne ‘Geef voor je kerk’. Doordat het nieuwe logo in lijn ligt van het oude, blijven bestaande materialen, zoals bijvoorbeeld vlaggen, voorlopig gewoon bruikbaar.

Ook de campagneslogan is veranderd. Met Actie Kerkbalans komen veel mensen in actie voor hun lokale kerk of parochie. Dat wordt in de nieuwe campagne meer in beeld gebracht en mensen worden gemotiveerd. Iedereen kan in actie komen voor zijn of haar lokale kerk. Dat appél klinkt in de nieuwe slogan: ‘Geef voor je kerk’.

Als campagnebeeld is voor een mozaïek gekozen dat is opgebouwd met foto’s van heel veel plaatselijke kerken. De mozaïek staat voor gemeenschappelijkheid van de kerken in Nederland; allemaal eigen en toch deel van een groter geheel. Dit komt ook in de campagneperiode terug: elke kerk een eigen actie, wel allemaal tegelijk. Ook de postertekst is gericht op het geheel: zoveel mensen zetten zich tegelijkertijd in voor hun kerk.

Het oude logo kan voorlopig ook nog worden gebruikt. Het vernieuwde logo is bewust in lijn met de bestaande huisstijl gemaakt. Zo hoeven parochies en gemeenten niet in een keer al het Kerkbalans materiaal (bijvoorbeeld vlaggen en spandoeken) te vervangen. Het oude en nieuwe logo kunnen in die zin naast elkaar bestaan.

In de nieuwe middelen wordt steeds het nieuwe logo gebruikt. De voorraad met het huidige logo wordt gewoon opgebruikt, en is op aanvraag beschikbaar. Hier is bewust voor gekozen met in het achterhoofd goed rentmeesterschap en een duurzame overstap waarbij het bestaande materiaal bruikbaar blijft en op kan worden gebruikt.