Nieuw voorbeeldmateriaal Kerkbalans voor parochies

3 september 2018

Na de zomervakantie gaan in veel parochies de voorbereidingen voor de landelijke actie Kerkbalans van start. In augustus ontvingen parochies in het Bisdom Breda het nieuwe voorbeeldmateriaal voor de actie. Parochies kunnen het materiaal voor de actie Kerkbalans 2019 bestellen tot 8 september via E financiën@bisdombreda.nl.

De jaarlijkse geldwervingscampagne wordt ditmaal gehouden van zaterdag 19 januari tot en met zaterdag 2 februari. De campagne 2019 heeft als thema: Geef voor je kerk.

Landelijk wordt dit jaar opnieuw een fotowedstrijd georganiseerd. Parochies worden daarbij uitgedaagd om ook een eigen fotowedstrijd te houden. Datzelfde geldt voor het luidmoment. Parochies worden uitgenodigd om naast het landelijke moment ook een eigen startmoment voor de actie Kerkbalans te houden.

Een laagdrempelig startmoment is een goede manier om bekendheid te geven aan de start van de actie Kerkbalans. Parochies kunnen bijvoorbeeld de klokken van de kerk luiden, de prijswinnaar van de eigen fotowedstrijd bekendmaken, of een andere activiteit bedenken om de start van de actie Kerkbalans kracht bij te zetten. Een startmoment geeft positieve aandacht voor Kerkbalans in de lokale media in de week dat de brieven bij de parochianen worden bezorgd. Bovendien is het een goede gelegenheid om vrijwilligers en parochianen te motiveren.

Nieuwe impulsen voor de actie Kerkbalans zijn van groot belang. De actie Kerkbalans is bijzonder belangrijk voor de parochies. De website kerkbalans.nl geeft tips en meer informatie. Het Bisdom Breda raadt parochies daarnaast aan een richtbedrag op te nemen in de Kerkbalansbrief aan parochianen. Het geadviseerde richtbedrag is de parochiebijdrage van € 118.

(Foto: Ramon Mangold)