Nieuwe bisdombedevaart: herfstvakantie 2019

2 juni 2015

Tijdens de afsluiting van het Jaar van het Gebed heeft bisschop Liesen bekendgemaakt dat het bisdom in de hersftvakantie van 2019 opnieuw op bedevaart zal gaan. Het doel van de nieuwe bedevaart in 2019 wordt op een later moment bekendgemaakt.

Het Jaar van het Gebed opende met de bisdombedevaart naar Polen (oktober 2014). De vorige bedevaarten vonden plaats in: 2002 (Rome), 2009 (Lourdes), 2011 (Padua en Assisi). Na een interval van twee jaar (2009-2011) en drie jaar (2011-2014) heeft de bisschop met de Bisdomstaf nu gekozen voor een tussenliggende periode van vijf jaar (2014-2019).

De bisschop en de Bisdomstaf willen op deze manier ondersteunen dat er een goed samenspel is tussen de diocesane bedevaart en de andere bedevaarten in het bisdom. De bisdombedevaart naar Rome in 2002 van Mgr. Muskens en 2.000 pelgrims was namelijk een impuls voor veel parochies om op bedevaart te blijven gaan. Dit zijn gelijkaardige tochten als de bisdombedevaart. Reisbestemmingen zijn bijvoorbeeld Lourdes, Fatima, Santiago di Compostella, Assisi, Rome. En ook zijn er de kleinere (dag)bedevaarten zoals die naar Beauraing, Banneux, Kevelaer, en Hakendover.

Sacramentsprocessie op zondag 31 mei bij de afsluiting van de meimaand en het Jaar van het Gebed. (Foto’s: R. Mangold)