Nieuwe Bisdombedevaart in 2014: naar Czestochowa

2 mei 2012

Tijdens de herfstvakantie van 2014 pelgrimeert het bisdom van Breda naar Czestochowa. Dat maakte deken Paul Verbeek bekend tijdens de reünie van de deelnemers aan de bedevaart naar Assisi en Padua. Deze reünie vond zondagmiddag 29 april plaats in de exedra van H. Antoniuskathedraal te Breda.

Bisschop Liesen woonde het slotgedeelte van de bijeenkomst bij. Ongeveer 90 pelgrims waren aanwezig bij de reünie. Aan de bisdombedevaart 2011 namen ongeveer 200 pelgrims deel.

‘Open je hart voor Christus’
Deken Verbeek onthulde de icoon van de Zwarte Madonna van Czestochowa. Tegelijkertijd maakte hij het thema van de nieuwe bedevaart bekend. Dit luidt: “Open je hart voor Christus.” Dit was een belangrijk thema van het pontificaat van de zalige paus Johannes-Paulus II, die in de omgeving van Czestochowa, in Wadowice, geboren is. Deze paus koesterde een grote verering voor Maria. Tijdens zijn pontificaat bezocht hij Czestochowa regelmatig. Zijn wapenspreuk ‘Totus tuus’(geheel de Uwe) verwees naar naar de Zwarte Madonna in Czestochowa.

Betekenis van Czestochowa
Mevrouw Rijnbout-Sawicka lichtte de betekenis van Czestochowa toe. Zij is secretaris van de Poolse parochie van de H. Maximiliaan Kolbe, de categoriale parochie voor alle op het grondgebied van het bisdom van Breda woonachtige Polen. “De zwarte Madonna van Czestochowa is een icoon van de maagd Maria. Volgens de overlevering is deze icoon geschilderd door de evangelist Lucas en is een tafel uit het huis van Maria door hem als canvas gebruikt. De icoon zou in 1384 naar de Poolse stad Czestochowa zijn gebracht.” Ze vertelde dat in 1430 de hussieten de icoon uit het altaar rukten. Ze namen hem mee en ontdekten dat hij steeds zwaarder werd. Toen ze hem met zwaarden probeerden stuk te hakken begon de icoon te bloeden. De koning van Polen liet hem restaureren, maar in de linkerwang van de afbeelding van Maria bleef een litteken zitten. “De Polen beschouwen de Zwarte Madonna als de koningin van Polen,” aldus mevrouw Rijnbout.

Op weg met God
De reünisten keken samen met deken Verbeek terug op een geslaagde bedevaart. In zijn slotwoord ging bisschop Liesen kort in op de betekenis van een bedevaart. Bedevaart is geloofsvaart. Tijdens een bedevaart ben afhankelijk van degene die je tegenkomt. Deze ontmoeting met een onbekende biedt God een kans om bij je binnen te komen. De bisschop liet zien dat het Evangelie eigenlijk één pelgrimage is. Jezus is vanaf het begin onderweg. Zijn reisdoel is Jeruzalem. Daar gaat Hij heen om te lijden, te sterven en ook te verrijzen. Voor de leerlingen was dit niet eenvoudig. Christus neemt hen mee op bedevaart. Zo begint de Kerk, een groepje op reis met Jezus in hun midden. Ook wij zijn geroepen om met God op weg te gaan. Deze bedevaart stopt niet.

Na de reünie namen de pelgrims deel aan de roepingenvesper in de kathedraal.

De Zwarte Madonna van Czestochowa.