Nieuwe fase WJD: “Er wacht ons nog een supermooie week”

22 januari 2019

“De eerste ervaringen waren goed in Panama. De mensen zijn gastvrij, we werden met dans en gezang onthaald, ondanks dat het 2.00 uur in de nacht was.” Martijn de Weert uit Bergen op Zoom is één van de twee jongeren die deelneemt aan de Wereldjongerendagen in Panama.

Op 12 januari vertrokken de eerste Nederlanders naar Panama. De eerste week verbleven ze in het stadje Soná del Santiago in Panama. Daar waren ze tot en met 20 januari toen ze naar de hoofdstad Panama-Stad reisden voor het tweede deel van de WJD.

“We verbleven de eerste week in gastgezinnen,” vertelt Martijn die aangeeft dat het even wennen was aan het klimaat en aan de verschillende regels. Terwijl in Nederland de eerste sneeuw valt, is het nu in Panama rond de 30 graden met een luchtvochtigheid van ongeveer 60%.

Processie met de patroonheilige van de gastparochie Sint Isidorus. (Foto: Ramon Mangold)

De eerste week stond in het teken van de kennismaking met de Panamese cultuur. Zo bezochten een aantal jongeren het diaconale project van Roberto Gonzalez, lid van het seculiere instituut van de Kruisvaarders van Sint Jan. Hij heeft een landbouwinstituut opgericht, waar de lokale bevolking leert hoe ze voedsel kan verbouwen. Roberto Gonzalez ontvangt veel steun van Nederlandse hulporganisaties.

De jongeren vierden ook de avond van de barmhartigheid, waar ze het sacrament van boete en verzoening konden ontvangen.

Martijn kijkt positief op de eerste week terug: “Het was een geweldige ervaring tot nu toe. De gastvrijheid was helemaal geweldig. Je wordt als het waren de cultuur ingezogen, of je nu wilt of niet. En dat bedoel ik positief! Het is jammer om Soná te verlaten, maar er wacht ons nog een supermooie week.”

(Foto’s: Ramon Mangold)

Een hartelijk afscheid van de gastparochie op zondag 20 januari.