Nog 520 dagen voorbereiding op Sydney

12 februari 2007

Het eerste nummer van de nieuwsbrief voor jongeren die meegaan naar Sydney naar de Wereld Jongerendagen (WJD) is 10 februari verzonden aan jongeren die zich nu al hebben opgegeven of daarover nadenken. Dat zijn er inmiddels al 35.

Inside out
De Bredase jongeren bereiden zich voor en reizen af onder het thema Inside Out. Arwen Meulenbroek, lid van het Inside Out team, vertelt waarom dit thema is gekozen: "Het thema van de WJD is een vers uit de bijbel (Hand. 1,8). Daarin wordt opgeroepen om te getuigen. Laten zien waar je voor staat. In Breda hebben we dat vertaald als laat je binnenkant zien: let your inside out."

Voorbereiding
In het voorbereidingstraject wordt gewerkt om zoveel mogelijk geld binnen te halen om een zo groot mogelijk deel van het richtbedrag van 1800 euro bij elkaar te sparen. Geen geringe opgave. Daarnaast is er een inhoudelijke voorbereiding: "We werken aan het ontstaan van een hechte groep en proberen om samen te ontdekken wat dat ‘getuigen’ voor ons betekent. Op een manier die past bij zelfbewuste moderne jongeren van vandaag ," vertelt Meulenbroek. "Op Palmzondag 1 april komen de jongeren bij elkaar in Roosendaal voor een hele dag rond deze twee doelen. Samen eten en een hoop lol, maar ook samen praten, nadenken en vieren."
Marijn Staps uit Bergen op Zoom zit op Palmzondag samen met een jongere uit het bisdom Den Bosch namens alle Nederlandse katholieke jongeren in Rome voor het internationale jongerenforum bij de paus. Vanuit Roosendaal wordt op die dag geprobeerd met hem in contact te komen. (Op 9 februari 2007 werd Marijn geïnterviewd door Omroep Brabant Radio. Beluister het interview. )

De parochies in
Concreet zullen de parochies in het bisdom Breda nog volop met Inside Out te maken krijgen. De ‘Klaar terwijl u kerkt actie’ (auto’s wassen bij kerken) begint bijvoorbeeld binnenkort weer (zie het bericht Katholieke wasploeg in bisdom Breda) Daarnaast heeft de voorbereidingsgroep leuke hebbedingetjes besteld die in parochies zullen worden verkocht. Voor de jongerenreis levert dat inkomsten op die voor de volle 100% bij het reisgeld worden gevoegd. Voor degenen die de spulletjes kopen in de parochies is het een goede manier om een stukje solidariteit te tonen aan de jongeren.
"Nog 520 dagen te gaan !" kopt de nieuwsbrief. Parochies kunnen hun borst natmaken.

Het Inside Out team, dat de reis en de voorbereiding organiseert, bestaat uit Arwen Meulenbroek, Femke Timmermans, Iris Leemput, Marc Bollerman en Willemien de Jong.