Nuntius bezoekt Priester- en Diakenopleiding Bovendonk

15 maart 2017

Mgr. Cavalli, de apostolisch nuntius, bracht zaterdag 4 maart 2017 een bezoek aan de Priester- en Diakenopleiding Bovendonk te Hoeven. In de avond ontmoette mgr. Cavalli de studenten.

Barmhartigheid is centraal thema van paus Franciscus
“Mgr. Cavalli hield een inleiding over het pontificaat van paus Franciscus,” vertelt rector Schnell desgevraagd.  “Het was een uiterst levendig betoog. De nuntius liet zien hoe paus Franciscus in de lijn staat van andere pausen en het Tweede Vaticaans Concilie. Barmhartigheid is het kernwoord van zijn pontificaat. De paus daagt de priesters en diakens uit de mensen op te zoeken op de plaats waar ze zich bevinden, niet over hen te oordelen, naar hen te luisteren en zo Jezus Christus bij hen te brengen.”

De Kerk bestaat uit geloof, cultuur en geschiedenis
Mgr. Cavalli signaleert dat de Kerk grote veranderingen doormaakt. “De nuntius beklemtoonde dat de Kerk door de geschiedenis heen, zich steeds aanpast aan nieuwe omstandigheden. Mgr. Cavalli stelde dat geloof, de cultuur en de geschiedenis de verschijningsvorm van de Kerk bepalen. Het geloof is hierin de constante factor.”

“De studenten waren erg enthousiast over de avond. We hebben de nuntius voor zijn voordracht bedankt met een boek over Pierre Cuypers, de architect van Bovendonk,” aldus rector Schnell.

Wie is mgr. Cavalli?
Mgr. Aldo Cavalli is in 1946 geboren. Hij ontving in 1971 de priester- en in 1996 de bisschopswijding. Hij studeerde aan de Pauselijke Kerkelijke Academie, de opleiding voor pauselijke diplomaten, theologie en kerkelijk recht en promoveerde in de politieke wetenschappen. Hij werkte als nuntius in Burundi, Angola en Sao Tomé en Principe, Chili, Columbia en Libië en Malta. Op 21 maart 2015 benoemde paus Franciscus mgr. Cavalli tot nuntius in Nederland.

(Foto: Johan Wouters)