Omroep Brabant over de actie Kerkbalans

20 januari 2015

De afgelopen week besteedde Omroep Brabant aandacht aan de actie Kerkbalans. Deze wordt gevoerd in de periode van 18 januari tot en met 31 januari 2015 door vijf Nederlandse kerken. Het gaat om de Rooms-Katholieke Kerk, De Protestantse Kerk in Nederland, de Oud-Katholieke Kerk, de Doopsgezinde Broederschap in Nederlanden de Remontstrantse Broederschap.

De actie Kerkbalans is van levensbelang voor de Kerk. De Kerk ontvangt immers geen subsidie van de overheid. Ongeveer 39% van de inkomsten in parochies uit het bisdom van Breda is afkomstig uit deze actie.

Omroep Brabant bezocht op zondag 18 januari 2015 Wouwse Plantage voor een kort gesprek met pastoor Hans de Kort van de parochies van onze Lieve Vrouw in het Woud en de Bron.

Hij benadrukt het belang van de actie Kerkbalans. Het geld wordt onder meer gebruikt voor de instandhouding van kerken die vaak het beeld van dorp of wijk bepalen. Pastoor De Kort: “De parochianen ontvangen een brief. We vragen een richtbedrag van 115 euro. Nee, ik heb er niet over gepreekt. Misschien besteed ik er volgende week kort aandacht aan.”

Ook sprak Omroep Brabant met enkele kerkgangers. Zij hebben hun parochiebijdrage al overgemaakt. “We betalen 115 euro, het bedrag wat gevraagd wordt,” verklaren zij. “Het is een verarming als kerken verdwijnen. In de kerk kom je tot rust en gebed. Daarom moeten deze gebouwen blijven.”

Beluister de interviews op Omroep Brabant: ‘Brabantse parochies gaan geld inzamelen om kerken te behouden tijdens actie Kerkbalans’. Klik  hier