Online Kerkbalanspeiling helpt parochies communiceren vanuit hun toegevoegde waarde

18 oktober 2018

In aanloop naar de campagne van 2019 onderzoekt Actie Kerkbalans wat volgens parochies en gemeenten hun meerwaarde is. Wat betekenen zij voor de kerkleden en de gemeenschap in de wijk, het dorp of de stad? Met een online peiling wil Actie Kerkbalans dat in beeld brengen.

Het onderzoek richt zich in eerste instantie op organisatoren van Actie Kerkbalans, maar ook kerkleden worden van harte uitgenodigd de vragenlijst in te vullen.

Voor organisatoren is de peiling een hulpmiddel om helder te krijgen wat zij zelf als meerwaarde zien van hun parochie(kern) en die meerwaarde vervolgens ook te communiceren in de eigen fondsenwerving. De Kerkbalanspeiling helpt om het waarom van de parochie helder te verwoorden. Want het is het waarom van de parochie dat mensen in beweging brengt.

Waarom is uw kerk er? Wat beweegt parochianen om samen kerk te zijn? Voor de één is vooral de hechte gemeenschap in de kerk onmisbaar. Voor de ander is het belangrijk dat de parochie klaar staat voor de zwakkeren in de samenleving en dat het geloof wordt gevierd tijdens de zondagse eucharistievieringen. De Kerkbalanspeiling geeft maar liefst tien voorbeelden van de meerwaarde.

Het invullen van de online vragenlijst kan tot 15 december op kerkbalans.nl/peiling. Het invullen duurt ongeveer tien minuten. De uitkomst wordt op 18 januari 2019 bekendgemaakt tijdens de perspresentatie van Actie Kerkbalans 2019. Een dag later op 19 januari gaat de landelijke campagne Actie Kerkbalans van start.