Ontmoetingsbezoeken bisschop-coadjutor: Rijke kennismaking

22 november 2006

Op maandag 6 november startte bisschop-coadjutor Van den Hende zijn kennismakingsbezoeken in het Bisdom Breda. Drie weken lang bezocht hij parochies, kloosters en instellingen in het bisdom. Het programma was voorbereid door de drie dekenaten van Breda.

Bisschop-coadjutor Van den Hende noemt de bezoeken een gevarieerde kennismaking. Hij ontmoette onder andere parochiebesturen, pastoraal werkenden, religieuzen, andere kerken ga maar door. “Ik ben gastvrij ontvangen door de vele mensen die ik heb ontmoet. Ze hebben allemaal veel gedaan om mij goed te ontvangen. Ik heb veel enthousiasme ontmoet. Mensen hebben veel gedaan om mij te vertellen over hun zorgen, vragen en hun geloofsleven. Als mensen de moeite nemen om je te vertellen wat ze bezighoudt, is dat ook een vorm van gastvrijheid."

In het verstedelijkte gebied van de dekenaten De Baronie en Het Markiezaat vielen met name de grote aantallen gelovigen op en de veelheid van de katholieke instellingen. In een groot deel van het dekenaat Zeeland viel vooral ook de uitgestrektheid op, parochianen die verspreid in een groot gebied samen het geloof willen beleven. En het landschap: “Een beetje net als in Groningen. De lucht, de ruimte, de kleur van de klei.”

“Het was een rijke kennismaking en er was veel herkenning.”

Volgende week wordt het introductieprogramma voltooid met een kennismaking met de priester- en diakenopleiding Bovendonk.