Ontmoetingsmaaltijd voor India (Vastenestafette)

21 maart 2017

Op donderdag 16 maart 2017 was het protestants kerkje in Philippine het toneel van de oecumenische ontmoetingsmaaltijd die jaarlijks tijdens de Veertigdagentijd plaatsvindt. “Ik spreek inderdaad over ‘ontmoetingsmaaltijd’,” zegt mevrouw Simone Rovers uit Terneuzen. “Vroeger spraken we van ‘vastenmaaltijd’ maar daar kreeg ik kritiek op. Ik begreep dit wel. Vasten en eten gaan eigenlijk niet samen. In die zin is een vastenmaaltijd een contradictio in terminis.”

Overweging, maaltijd en vespers
“In onze streek zijn deze ontmoetingsmaaltijden een traditie,” vervolgt ze. “We komen samen in het kleine kerkje van de Protestantse Kerk in Nederland. We beginnen met een overweging, eten samen en sluiten af met het bidden van de vespers. De vesperviering heeft twee voorgangers, één uit de protestantse en één uit de katholieke kerk.”

Simone Rovers is nauw betrokken bij de organisatie. Ze kiest het menu aan de hand van het boekje met recepten en verhalen uit verschillende landen. “Het verhaal bij het recept gebruik ik bij de overweging aan het begin van de maaltijd. Dit keer koos ik een recept uit Burundi, kip met bruine bonen, kokosmelk met rijst en een salade. Op deze manier krijgen de deelnemers gezond voedsel.”

Het goede doel
De ontmoetingsmaaltijd heeft geen relatie met de Vastenactie. “We voeren in onze parochie actie voor dokter Van de Bilt, een Zeeuws-Vlaming. Hij werkt samen met zijn echtgenote in de Indische stad Mumbai. Samen zetten zij zich in voor de medisch-sociale zorg, de revalidatie van gehandicapte kinderen en het vervoer van deze kinderen. Ze ondersteunen en adviseren lokale artsen en verpleegkundigen die het feitelijke werk doen, zodat de plaatselijke bevolking het project draagt. We zijn dankbaar dat we door deze maaltijd 200 euro naar hun rekening mogen overmaken,” besluit mevrouw Rovers.