Op naar Pasen: ‘elke dag een beetje manna’

10 april 2020

“Deze tijd heeft iets weg van een woestijn,” zei bisschop Liesen, verwijzend naar de eerste lezing van de viering van Witte Donderdag. “Laten we niet hamsteren, maar alleen meenemen wat onderweg nodig is. Vertrouw op God, die elke dag ‘een beetje manna geeft’.” Vanuit de H. Antoniuskathedraal te Breda werd op donderdagavond 9 april de instelling van de eucharistie en het priesterschap gevierd. De homilie van de bisschop is vanaf minuut 29:04 terug te kijken en te beluisteren.

Hoewel de vieringen tijdens het paastriduüm niet publiekelijk zijn, bieden livestreams toch een mogelijkheid voor actieve deelname. In het Bisdom Breda zetten verschillende parochies stappen op het gebied van livestreaming, soms in samenwerking met de lokale omroep. Ook kunnen gelovigen op televisie het paasprogramma volgen van KRO-NCRV via NPO2.

Het Bisdom Breda livestreamt de vieringen van het paastriduüm in samenwerking met Parochie Breda Centrum. Zie hier het overzicht van de livestreams voor vieringen op Goede Vrijdag, Paaszaterdag en Pasen. Om de vieringen te volgen, stelt de parochie in pdf-formaat liturgieboekjes beschikbaar.

Christus aan het kruis – door Marko Ivan Rupnik sj.