Op reis in het Land van Geloven

28 februari 2014

Gedurende de Veertigdagentijd organiseert de H. Bernardusparochie de cursus ‘Op reis in het land van geloven.’ De H. Bernardusparochie omvat de gemeente Halderberge en het dorp Standddaarbuiten. De parochie doet dit in samenwerking met het bisdom Breda.

Martina Meul, de catecheet van het bisdom, en Annemiek Buijs-Tuytelaars, pastoraal werkster in deze parochie zullen samen dit project begeleiden. “We zullen vijf woensdagavonden in de Veertigdagentijd bij elkaar komen om ons samen in het geloof te verdiepen,” vertelt Martina Meul. “De Veertigdagentijd is hier bij uitstek de geschikte periode voor zulke bijeenkomsten. We gaan eigenlijk op reis met mensen die zich willen inzetten voor Kerk en samenleving. We richten
ons bij uitstek op vrijwilligers die betrokken zijn bij de voorbereiding op initiatiesacramenten als de jonge ouders zelf.”

“In onze parochie trekt al een paar jaar de kinderkaravaan,” vult Annemiek Buijs-Tuytelaars aan. “Dit project richt zich met name op jonge gezinnen. Deze ouders gaven aan dat zij hun geloof willen verdiepen. Daarom organiseren we deze avonden.”

Tijdens deze reis komen de belangrijke themata van het geloof aan bod. Dit gebeurt aan de hand van beelden.” Martina Meul licht dit toe. “ Zo komen de sacramenten ter sprake als we aankomen in het huis van de herinnering. Op de eerste dag van de week komen de “bewoners van het land van geloven” samen in dit huis waar ze de herinnering aan de kernmomenten van het geloof levend houden. Deze metaforen zijn beelden van onze innerlijke reis.”

Mensen die willen aansluiten zijn welkom. Er zijn nog een paar plaatsen beschikbaar. Informatie is te verkrijgen bij Annemiek Buijs-Tuytelaars p.w. ( regio.oudenbosch@gmail.com )