Open Monumentendag ‘Op reis’ in het teken van bedevaarten

16 september 2014

Open Monumentendag ‘Op reis’ in het teken van bedevaarten “Op reis” luidde het thema van de jaarlijkse Open Monumentendag in 2014. Verschillende parochies besteedden hier aandacht aan. Voor de organisatie in de spoorstad Roosendaal een eenvoudig thema. De stad beschikt namelijk over een belangrijk spoorwegstation. De parochiekern Onze Lieve Vrouw van de Sint Norbertusparochie speelde creatief op dit thema in.

“We kozen ervoor om het onderwerp bedevaarten te belichten,” vertellen Mieke en Karin Stroop, moeder en dochter. De eerste is vrijwilligster in de parochie, de tweede docente levensbeschouwing aan het Norbertuscollege te Roosendaal. “Als gelovigen gaan we immers op weg, op bedevaart.” Samen met andere vrijwilligers hebben ze in de zijbeuk van de kerk een tentoonstelling ingericht. “We hebben ons niet beperkt tot het christendom,” zegt Karin. “Pelgrimages komen in alle godsdiensten voor. Nederlanders ontdekken dat als ze op vakantie gaan. Er liggen daarom ook afbeeldingen van de Borobodur in Indonesië en andere Oosterse plaatsen.” “We hebben bewust aandacht aan de moslims willen schenken,” vult haar moeder aan. “Ook zij moeten zich herkennen.”

Bij de selectie van plaatsen hebben ze zich laten leiden door parochianen en de diocesane actualiteit. Zo was er ook bijzondere aandacht voor de bedevaarten naar Assisi, Padua en Czestochowa. “Een van onze medegelovigen heeft een bijzondere band met Quebec. Hij heeft ervoor gezorgd dat er afbeeldingen liggen van Sainte Anne de Beaupré en Cap de la Madeleine. Dit laatste is een belangrijk Maria-bedevaartsoord aldaar,” aldus Mieke Stroop. “De kerk is ook qua architectuur erg mooi.”

“We hebben ons niet beperkt tot plaatsen die verafgelegen zijn,” zeggen beide dames. “Je hoeft niet per se ver te gaan om op bedevaart te gaan. Je kunt ook heel goed naar de Kapelberg ten Noorden van Roosendaal, Zegge of St. Willebrord.” “Zelf ben ik dit jaar met de parochie naar Onze Lieve Vrouw van de Kapelberg geweest,” Zegt Mieke Stroop. Mieke Stroop kijkt tevreden terug op de monumentendag. “Onze kerk heeft in totaal 140 bezoekers getrokken en dit is een mooi aantal.” De tentoonstelling is tot en met zaterdag 20 september elke middag geopend.