Opnames Geloofsgesprekken op Bovendonk

12 april 2016

Op zaterdag 9 april vonden op Bovendonk de opnames plaats voor de komende twee Geloofsgesprekken vanuit het bisdom van Breda. Op zondag 8 mei wordt het Geloofsgesprek uitgezonden met Thai Nguyen en Anton Janssen, priesterstudent en diakenkandidaat. Op zondag 19 juni volgt het Geloofsgesprek met Dennis Peters. De Geloofsgesprekken worden uitgezonden om 10.15 uur op NPO2.

Thai Nguyen en Anton Janssen studeren aan de Priester- en Diakenopleiding Bovendonk, Thai is priesterkandidaat voor het bisdom van Breda. Hij wordt over enige tijd diaken gewijd door Mgr. Liesen. In het Geloofsgesprek vertelt Thai hoe hij in 2008 vanuit Vietnam naar Nederland kwam om hier de priesteropleiding te volgen. Uiteindelijk zou hij besluiten om niet terug te keren naar zijn land, maar in Nederland priester te worden. “Uiteraard is er de liefde voor mijn ouders, mijn land en de Kerk in Vietnam, maar in Nederland heb ik gezien dat de Kerk hier priesters nodig heeft en ik denk dat God mij roept om hier priester te zijn,” vertelt hij.

Anton Janssen is werkzaam als software ontwikkelaar. Hij is vierdejaars diakenstudent en start volgend jaar met zijn pastorale stage. “Ik dacht: de Heer vraagt iets van mij, maar wat dan? Totdat iemand me vroeg: Is Bovendonk niet iets voor jou? Het voelde meteen als een thuis, door de mensen en de sfeer. Ik dacht: Ik kan wel doen wat ik gisteren deed, maar dan krijg ik wat ik vandaag krijg. Óf ik kan mijn talenten gaan inzetten voor de Kerk.”

Op zondag 19 juni gaat Dennis Peters met Leo Fijen in gesprek. Ook hij vertelt over zijn roeping. “Ik ben dertien jaar niet maar de kerk geweest, tot ik mijn vrouw Sacha leerde kennen. Het was verwarrend, ik was verliefd op haar en op God. Ik vroeg me af: Ga ik naar de kerk voor haar of voor God? Het was allebei merkte ik.” Ze werkten samen op verschillende plekken in het buitenland. Dennis werkte ook lang in de journalistiek. “Journalistiek is onafhankelijk,” vertelt hij, “maar we mogen kijken met de ogen van het geloof. Dat betekent dat je je mag laten raken. Denk aan de parabel van de barmhartige Samaritaan. Die had geen band met de man die aan de kant van de weg lag, maar hij keek om en liet zich raken. We hebben het zo weinig over de mensen zelf als het gaat om bijvoorbeeld vluchtelingen en om mensen in Oekraïne.”