Orkest van Syrische vluchtelingen

11 april 2017

Vol enthousiasme maken ze iedere twee weken samen muziek in Breda. Zo’n tweeëntwintig jonge Syrische vluchtelingen spelen in een traditioneel Syrisch orkest. “Het enige dat we nu nog nodig hebben zijn instrumenten waar ze ook thuis op kunnen oefenen”, vertelt kapelaan Jochem van Velthoven.

Het begon allemaal een halfjaar geleden met de Syrische vluchteling Ibrahim. Hij vluchtte uit Damascus en kwam uiteindelijk in Breda terecht. In zijn thuisland speelde hij in een orkest. Omdat hij het muziek maken miste, wilde hij een orkest opzetten in Nederland. In zijn zoektocht kwam hij uit bij het bisdom in Breda. “Daar hebben we een medewerker speciaal voor vluchtelingenwerk en die bracht Ibrahim in contact met mij vanwege mijn muzikale achtergrond”, legt Van Velthoven uit.

‘Het begint nu echt goed te klinken’
De kapelaan is al jaren muzikant bij fanfare Sint Joris in Dorst. “Van hen hebben we nu ook instrumenten in bruikleen, maar het zou erg fijn zijn als er meer instrumenten komen die de jongens ook mee naar huis mogen nemen.” Van Velthoven is op zoek naar trompetten en trombones. “Samen met slagwerk is het orkest dan compleet. In Syrië speelden deze muzikanten bijvoorbeeld tijdens processies en andere vieringen van de kerk. Het is zeker geen kamelenmuziek, zoals sommige mensen denken”, lacht Van Velthoven.

Het zijn voornamelijk christelijke vluchtelingen die in Syrië al samen in een orkest zaten. De jongste is twaalf, de oudste tweeëntwintig. In Nederland raakten ze na hun vlucht verspreid over het hele land. “Door Ibrahims initiatief vinden steeds meer jongens elkaar terug. We begonnen met zes en zijn nu al met tweeëntwintig muzikanten en het begint nu ook echt goed te klinken”, vertelt de kapelaan trots.

‘Ze vergeten even dat ze gevlucht zijn’
“Het is ook fantastisch om te zien hoe deze jongeren hun vlucht uit Syrië even vergeten als ze muziek aan het maken zijn”, benadrukt Van Velthoven het belang van het orkest. Behalve instrumenten zamelde Van Velthoven ook al geld in voor het vervoer van de muzikanten. “Ze wonen door heel het land, van Middelburg tot Zeist. Het kost zo’n acht euro per persoon om ze naar de repetitieruimte in Breda te vervoeren.” Met kerst hield de kapelaan daarom al een inzamelingsactie. Het wordt ook tijd dat het vluchtelingenorkest een naam krijgt, want die is er nog niet.

Eerste optreden met Palmpasen
Een hoop losse eindjes, maar het enthousiasme en de wil is er. “Muziek verbindt mensen en het is supergaaf dat die jongens weer samen muziek kunnen maken.” Het eerste optreden was op Palmzondag 9 april. “Dan spelen ze rond de viering in de H. Antoniuskathedraal in Breda. Daar nodigen we ook andere vluchtelingen voor uit”, weet Van Velthoven. De dienst krijgt daarom een bijzonder tintje. “Er wordt Nederlands en Arabisch gesproken.”

Na de viering is het aan de muzikanten om hun talenten te tonen. “Ondertussen kunnen de vluchtelingen en Bredase parochianen elkaar beter leren kennen”, op die manier hoopt Van Velthoven bij te dragen aan de integratie van de vluchtelingen.

Bron: Nieuwsbrief vicariaat Breda
Auteur: Marrie Meeuwsen