Overlijden mgr. Ernst

20 mei 2017

Vrijdagavond 19 mei is rond 22.45 uur mgr. Hubertus Ernst overleden op de leeftijd van 100 jaar.

Mgr. Liesen laat in een reactie weten: “In zijn nuchtere geloof en zijn toewijding aan zijn opdracht heeft mgr. Ernst veel betekend voor velen. Vanaf mijn installatie in 2012 heb ik hem vaker kunnen bezoeken. Zijn gezondheid was broos, maar zijn geest was sterk. Bij zijn 75-jarig priesterschap in 2016 was hij nauwelijks nog mobiel, maar hij wilde heel graag de eucharistie meevieren. De zusters Franciscanessen hebben de afgelopen maanden in toenemende mate bij hem gewaakt. Hij heeft zich kunnen toevertrouwen aan God. Hij zelf keek heel nuchter naar zijn broosheid en de dood. Bij een bezoek vorig jaar vertelde hij me dat iemand hem had aangeraden zich op het levenseinde voor te bereiden. Het was een teken van zijn vitaliteit dat hij daarop antwoordde: ‘Misschien is het tijd om dat toch te doen’.”

Mgr. Ernst was van 1967 tot 1992 bisschop van Breda. Bij het bereiken van de 75-jarige leeftijd bood hij zijn ontslag aan. Paus Johannes Paulus II aanvaardde het ontslag, maar benoemde hem tot apostolisch administrator. In die functie bestuurde mgr. Ernst het bisdom tot 26 november 1994 toen bisschop Muskens hem opvolgde. Mgr. Ernst was de achtste bisschop van Breda.

Bisschop Ernst vervulde zijn ambt in een periode van grote kerkelijke veranderingen. Binnen de Kerk streefde bisschop Ernst naar een respectvol leiderschap. Hij was onder meer voorzitterschap van Pax Christi Nederland van 1976 tot 1994. In 1983 richtte hij de Priesteropleiding Bovendonk op, bedoeld voor mannen die op latere leeftijd priester wilden worden.

Mgr. Ernst. (Foto: Ramon Mangold)