Overzicht diocesane onderscheidingen

31 januari 2018

In februari 2016 stelde bisschop Liesen een nieuwe diocesane onderscheiding in. Voor het onderscheidingsteken komen in aanmerking degenen die zich tenminste tien jaar lang op een bijzondere manier verdienstelijk hebben gemaakt voor geloof en/of de Kerk van Breda op parochieel, vicarieel of diocesaan niveau.

De edelsmid Rinus Bouwmeester uit Oudenbosch ontwierp deze onderscheiding. Het onderscheidingsteken bestaat uit een schild met een afbeelding van Maria Ten Hemelopneming, de patrones van het bisdom. Deze wordt omgeven door de drie schuin- of Andreaskruisjes, afkomstig van het stadswapen van Breda. Het schildje rust op een halve wereldbol.

Vanaf de instelling ervan in februari 2016 ontvingen de volgende personen deze onderscheiding:

• De heer J.A.J. Buijsen (juli 2016), Parochie Onze Lieve Vrouw in het Woud (Wouw)
  • Mevrouw Nicole A.H.M. Broekman (juli 2016), Parochie H. Willibrordus (Alphen)
  • De heer Rob. A. J. Stuart (juli 2016), Lievevrouweparochie (Bergen op Zoom)
  • De heer Michel F. Crusio (juli 2016), Lievevrouweparochie (Bergen op Zoom)
  • De heer André Marcel Celie (juli 2016), Parochie H. Maria Sterre der Zee (Oost-Zeeuws-Vlaanderen)
  • De heer Adrianus Matthijssen (november 2016), Nazarethparochie (Breda)
  • Mevrouw Emmy Lockefeer (november 2016), Parochie H. Maria Sterre der Zee (Oost-Zeeuws-Vlaanderen)
  • De heer Antonius Buys (november 2016), Immanuëlparochie (Zevenbergen)
  • De heer Johannes Steijns (december 2016), Parochie H. Christoffel (Halsteren)
  • Mevrouw Annie van Aert (juni 2017), parochie H. Anna (Steenbergen)
  • Mevrouw P.E.H. Kimmel-Steevens (juni 2017), Vijfheiligenparochie (Made)