Paus Franciscus over de Wereldvrededag 1 januari 2018

28 december 2017

Op 1 januari viert de Kerk de Wereldvrededag. In zijn boodschap voor de Wereldvrededag 2018 richt paus Franciscus de blik op migranten en vluchtelingen die bij uitstek op zoek zijn naar vrede. De Nederlandse vertaling van de boodschap van paus Franciscus is gepubliceerd op rkkerk.nl.

“In een geest van barmhartigheid omarmen wij al degenen die voor oorlog en honger vluchten of die op grond van discriminatie, vervolgingen, armoede of verwoesting van het milieu gedwongen zijn hun land te verlaten”, zegt paus Franciscus. Hij roept iedereen, met name ook politiek leiders, op met een ‘contemplatieve blik’ naar vluchtelingen en migranten te kijken, om zo “te ontdekken dat zij niet met lege handen komen: zij brengen behalve de schatten van hun eigen cultuur van oorsprong een lading aan moed, capaciteiten, energie en ambities met zich mee en op deze wijze verrijken zij het leven van de naties die hen opnemen.”

In de Nederlandse bisdommen wordt op 1 januari en daarna elke maand de rozenkrans gebeden voor de vrede. Wie zich daarvoor aanmeldt, ontvangt elke maand een sms namens de bisschoppenconferentie als herinnering dat op die dag gebeden wordt voor de vrede, en ook waar het gebed in de speciale viering per bisdom zal plaatsvinden. Deelnemers kunnen dan die dag of rond het betreffende tijdstip meebidden en zich zo verbonden weten met elkaar en met de bisschoppen in het gezamenlijke gebed voor de vrede.

Op 1 januari (Hoogfeest Heilige Moeder van God en Wereldgebedsdag voor de Vrede) wordt in het Bisdom Breda onder meer gebeden in:

• De kathedraal in Breda (10.30 uur)
  • De basiliek in Hulst (14.00 uur)
  • De Gertrudiskerk in Bergen op Zoom (10.45 uur)

Meer informatie:

(Foto: Ramon Mangold)