Paus Franciscus zegent Mariakronen Ommegang Bergen op Zoom

20 september 2016

Op zondag 25 september 2016 komt de televisie-uitzending van de eucharistieviering uit de H. Laurentiuskerk te Breda/Ginneken. Voorafgaand aan de televisie-uitzending is er een uitzending van het Geloofsgesprek over de nieuwe kroonjuwelen van de Maria Ommegang. Tijdens de audiëntie van woensdag 21 september 2016 zal paus Franciscus deze kroonjuwelen zegenen.

Leo Fijen voert het gesprek met vicaris-pastoor Paul Verbeek uit Bergen op Zoom en Rinus Bouwmeester uit Oudenbosch. Het gesprek zal gaan over de betekenis van de Maria Ommegang in Bergen op Zoom. Ook worden opnames gemaakt bij de audiëntie in Rome.

Als pastoor van Bergen op Zoom is vicaris Verbeek nauw betrokken bij de verdere uitbouw van deze processie. Rinus Bouwmeester geniet enige bekendheid als ontwerper van kerkelijk smeedwerk. Voor het processiebeeld van de Maria Ommegang heeft hij nieuwe kroonjuwelen als de kroon van Maria, de kroon van het Christuskind en de scepter gemaakt.

De Maria Ommegang is een jaarlijks terugkerende dankstoet, omdat Bergen op Zoom gedurende de Tweede Wereldoorlog voor oorlogsschade is behoed. De eerste Maria Ommegang vond plaats op 15 augustus 1945.

Het Geloofsgesprek wordt uitgezonden om 10.15 uur op NPO 2 voorafgaand aan de eucharistieviering die om 10.30 uur begint.