Paus roept op zondag mee te bidden voor vrede in ‘land van Jezus’

6 juni 2014

Paus Franciscus heeft in een brief aan de voorzitters van de bisschoppenconferenties wereldwijd opgeroepen om komende pinksterzondag in de parochies mee te bidden voor vrede in het ‘land van Jezus’.

Hij ontvangt op die dag in zijn woning in het Vaticaan de Israëlische president Shimon Peres en de Palestijnse president Mamhoud Abbas om met elkaar te bidden voor vrede. Ook de Oecumenische Patriarch van Constantinopel, zijne heiligheid Bartholomeus, zal aanwezig zijn.

Paus Franciscus wil dit gebed wereldwijd versterken door er in de parochies en door alle gelovigen voor mee te laten bidden. Hij herinnert daarbij aan de volgende tekst in Mattheüs 18,19: “Wanneer twee van u eensgezind op aarde iets vragen – het moge zijn wat het wil – zullen zij het verkrijgen van mijn Vader die in de hemel is.”

Namens de Nederlandse Bisschoppenconferentie is dit verzoek uitgaan naar de bisdommen om vandaaruit te worden doorgestuurd naar de parochies. Zij hebben daarbij de volgende voorbede meegekregen:

Laten wij bidden voor Paus Franciscus die op deze Pinksterzondag in het Vaticaan samen met de Israëlische president Shimon Peres en de Palestijnse president Mamhoud Abbas bidt om vrede. Dat dit gemeenschappelijk gebed verhoord mag worden, indachtig de woorden van Jezus zelf: “Wanneer twee van u eensgezind op aarde iets vragen – het moge zijn wat het wil – zullen zij het verkrijgen van mijn Vader die in de hemel is.”

Paus Franciscus. (Foto: R. Mangold)