Paus vertrouwt alle zieken toe aan Maria

8 februari 2018

Zondag 11 februari staan in de Rooms-Katholieke Kerk wereldwijd de zieken centraal op Wereldziekendag. Paus Franciscus vertrouwt in zijn boodschap voor deze dag alle zieken toe aan Maria, moeder van tederheid, “opdat zij hen steunt in de hoop”. De boodschap van de paus is gepubliceerd op rkkerk.nl.

Het thema voor de Wereldziekendag wordt dit jaar gevormd door de woorden die Jezus vanaf het kruis tot zijn moeder Maria en de apostel Johannes sprak: Zie daar uw zoon [..] Zie daar uw moeder (Johannes 19, 26-27).

“Deze woorden van Jezus staan vóór alles aan de oorsprong van de moederlijke roeping van Maria ten opzichte van heel de mensheid,” zegt paus Franciscus. “Op het kruis is Jezus bekommerd om de Kerk en de gehele mensheid en wordt Maria geroepen deze zelfde bezorgdheid te delen.” De paus benoemt ook de rol van de leerling, die Maria als zijn eigen moeder moet erkennen.

Paus Johannes Paulus II stelde in 1992 deze jaarlijks terugkerende Werelddag voor de Zieken in. De dag wordt elk jaar gehouden op 11 februari. Dit is de feestdag van Maria van Lourdes.

(Foto: Ramon Mangold)