Pelgrims en de heilige deur: ‘Het leeft meer dan je denkt’

13 juni 2016

De Nazarethparochie van Breda-West, Princenhage en Prinsenbeek ging op woensdag 25 op bedevaart naar de basiliek van de HH. Agatha en Barbara te Oudenbosch. De pelgrimage werd ondernomen in het kader van het Heilig Jaar van Barmhartigheid.

Hennie Spooren, de pastoraal werkster van de parochie, kijkt enthousiast op deze middag terug. “We gingen met ongeveer 50 mensen op pad. Toen we aankwamen in Oudenbosch kregen we allereerst een rondleiding in de basiliek. Vervolgens dronken we een kop koffie en zijn toen naar de basiliek teruggekeerd voor een gebedsviering. We zijn toen bewust met de groep door de heilige Deur getrokken.”

‘Gods barmhartigheid doet een beroep op ons’
Hennie heeft dit bezoek voorbereid. “In de bus heb ik de pelgrims verteld over het Heilig Jaar van de Barmhartigheid en de betekenis van de heilige deur. Via de heilige deur maak je de overgang van het dagelijks leven naar de wereld van God. Je treedt in de ruimte van Gods barmhartigheid. God is barmhartig en doet een beroep op ons om zelf barmhartig te zijn.”

“In deze sfeer trok de groep in processie door de heilige deur naar de doopkapel. Daar heb ik een gebedsviering geleid rond de parabel van de verloren zoon, de parabel van Gods barmhartigheid. De mensen reageerden heel enthousiast en kijken tevreden terug op een middag waar de ontmoeting met God en de ontmoeting met elkaar centraal stonden. Dit past in het Heilig Jaar,” aldus Hennie Spooren.

Gidsen in de basiliek
“Er zijn meer van deze groepen,” vertellen Jan Bedaf en Werner Tilleman, als gids actief in de basiliek. “Onlangs is de basiliek ook aangedaan door de Katholieke Ouderenbond uit Heusden-Zolder in Belgisch-Limburg. Deze kwam met een groep van 45 personen. We hebben speciaal voor hen de heilige Deur geopend. Na een processie door de heilige Deur hebben ze in de basiliek de eucharistie gevierd en een kwartier gebeden. Er zijn ook individuele personen die op bedevaart naar de heilige deur komen.”

De gidsen wijzen groepen die een bezoek aanvragen altijd op de mogelijkheid door de heilige Deur te trekken. “We moeten wel constateren dat dit gebruik niet bij iedereen bekend is,” zeggen ze eerlijk. “Desondanks leeft het meer dan je op het eerste gezicht denkt.”

Oudenbosch is een van de vier plekken in het bisdom van Breda waar gedurende het heilig Jaar van de Barmhartigheid een heilige deur is geopend. De heilige deuren in het bisdom zijn:

• de Sint-Jansbasiliek in Oosterhout
  • de Basiliek H.H.Agatha en Barbara in Oudenbosch
  • de Sint-Willibrordusbasiliek in Hulst
  • de H. Antoniuskathedraal in Breda

Bisschop Liesen opent op zondag 13 december de heilige deur in de H. Antoniuskathedraal in Breda.