Pelgrims vertrekken op bisdombedevaart

21 oktober 2011

Op zaterdag 22 oktober vertrekken in alle vroegte in vier bussen 209 pelgrims met de bisdombedevaart naar Assisi en Padua. De achtdaagse reis heeft als thema ‘Wat wilt Gij dat ik doe?’ Het was de vraag die de heilige Franciscus van Assisi (1182-1228) stelde.

Roepingvraag
Door de Bijbel open te slaan en biddend te lezen kwam Franciscus tot een antwoord. De vraag ‘Wat wilt Gij dat ik doe?’ is een roepingvraag. Drie heiligen, die de pelgrims mogen inspireren, komen tijdens de bedevaart heel concreet voor het voetlicht: de heilige Franciscus van Assisi, de heilige Clara van Assisi, en de heilige Antonius van Padua.

Geloofsverdieping
Door de plaatsen te bezoeken die te maken hebben met het leven van deze heiligen en door onder meer vier catecheses zullen de pelgrims zich inhoudelijk verdiepen in de levens en het geloof van deze heiligen. De catecheses worden tweemaal gegeven:

• De h. Franciscus en het kruis van San Damiano, door pastoor-deken Paul Verbeek
  • De heilige Antonius van Padua, door bisschop Van den Hende
  • De heilige Clara, door pastoraal werkster Annemiek Buijs
  • Het Zonnelied, door dekenaal coördinator Geerten Kok

De heilige Antonius en Christus. (Raam in de H. Antoniuskathedraal te Breda)

Priesterstudenten Antoniushuis
Met de pelgrims reizen verschillende priesters, diakens, en pastoraal werk(st)ers mee. Ook priesterstudenten van het bisdom van Breda nemen deel aan de reis. Het bisdom van Breda heeft op dit moment zeven priesterstudenten. In een speciale nieuwsbrief over het Antoniushuis vertellen drie van hen over hun voorbereiding op de bedevaart en ook over de wereldjongerendagen, die deze zomer plaatsvonden.

‘Een mooie en inspirerende geloofservaring’
Rector Norbert Schnell vertelt in de nieuwsbrief van het Antoniushuis: “Ik hoop dat de bisdombedevaart voor de studenten vooral een mooie en inspirerende geloofservaring zal worden. Daarnaast is het voor de studenten een mooie gelegenheid om met mensen van het eigen bisdom en uit de parochies een aantal dagen op pad te zijn.”
“Voor de pelgrims is het mooi om jonge mensen te ontmoeten die de weg van het priesterschap willen gaan. In de priesterstudenten ontmoeten de pelgrims mensen die geloof in Christus, de Kerk en de toekomst hebben,” aldus de rector.

Het informatieblad van het Antoniushuis, klik hier
Het bisdommagazine ‘Vriendschap met Christus’, klik hier
De folder van de bedevaart met het programma, klik hier

Volg de bedevaart
Op deze website en het videokanaal van het bisdom van Breda op Youtube wordt verslag gedaan van de reis.