Pinksterestafette in Breda

24 juni 2020

Op donderdag 18 juni 2020 keerde het pinkstervuur van de Pinksterestafette via Made weer terug naar Breda waar de H. Augustinusparochie in Breda-Noord/Teteringen het vuur en de geloofsbrief van de Vijfheiligenparochie ontving.

Twee dagen later vond in de heilige Augustinusparochie het geloofsgesprek plaats. Pastoor Richard Lobo SVD was bij dit gesprek aanwezig. “Er waren buiten pater Lindeijer tien deelnemers,” vertelt hij. “Acht vertegenwoordigers van de vier locaties en twee teamleden. Tijdens het geloofsgesprek stonden we stil bij het verhaal van Lydia. Zij speelt een belangrijke rol in het boek Handelingen. Ze was een zakenvrouw die purperen stoffen verkocht en werd geraakt door wat de apostel Paulus vertelde. (Hand. 16,14-15). We hadden deze passage bewust gekozen omdat de vrouw tijd voor God nam, terwijl zij aan het werk was. Dit geeft ons te denken: kunnen wij tijdens ons werk ook God de ruimte geven? En kunnen wij binnen ons beroep ook getuigen van ons geloof? Deze vragen mogen wij onszelf stellen. Dat blijkt in de praktijk best moeilijk. Sommige deelnemers vertelden dat collega’s anders naar hen keken toen ze vertelden dat ze naar de kerk gingen. Niet altijd zijn de reacties positief. Naar aanleiding van dit gesprek schreven we onze geloofsbrief.”

Pastoor Lobo besluit: “Op zondag heb ik tijdens de eucharistieviering stilgestaan bij het geloofsgesprek en het pinkstervuur. We hebben mensen uitgezonden om het vuur naar de H. Maria Magdalenaparochie in Breda-West/Prinsenbeek te brengen. Dat hebben ze diezelfde middag met de fiets gedaan.”