Pinksterestafette: ‘Van Alphen naar Rijen’

11 juni 2020

De parochiekern van de heilige Willibrordus vierde op zondag 7 juni 2020 voor de eerste maal na een ruime drie maanden weer de eucharistie, weliswaar in beperkte kring maar toch. De viering bezat toch een speciaal tintje omdat de parochie vormelingen uitzond die het pinkstervuur van de kathedraal naar Parochie Heilige Geest in Rijen brachten.

“We liepen in estafettevorm waarbij de kinderen met elkaar verbonden waren door bezemstelen. Zo hielden we afstand. We straalden op deze manier ook uit dat we één groep vormden.”

Zeven vormelingen vertrokken na de eucharistieviering samen met hun begeleiders naar Rijen. “We hebben eerst iets gegeten en gedronken,” vertelt Rianne Derks van de vormelingengroep van de parochie van de H. Johannes de Doper waaronder de Alphense parochiekern ressorteert. “We hebben wel een beetje gesmokkeld,” lacht ze. “We hebben niet de hele afstand gelopen. We zijn met de auto naar camping De Mastendol aan de rand van het dorp gereden en van daaruit naar de kerk getrokken. Dit deden we met respect voor de coronaregels. We liepen in estafettevorm waarbij de kinderen met elkaar verbonden waren door bezemstelen. Zo hielden we afstand. We straalden op deze manier ook uit dat we één groep vormden.”

“In de Maria Magdalenakerk van Rijen zijn we hartelijk ontvangen door diaken Rob van Uden. Het pinkstervuur is ontstoken en we lazen onze geloofsbrief voor. Daarna keerden we terug naar de camping.” Rianne kijkt tevreden terug. “Er was een goede sfeer. De kinderen waren met hart en ziel betrokken bij het geheel. Het was jammer dat niet de hele vormelingengroep mee kon lopen maar het was kort dag. We hebben steeds gecommuniceerd dat we alle hygiënische regels in acht namen. We hadden mondkapjes en desinfecterende handgel meegenomen. Zelf vond ik het fijn om weer ‘in real life’ met de vormelingen op te trekken. We onderhouden wel contact via appjes maar daadwerkelijk contact is toch fijner.”

Een bezemsteel van anderhalve meter hielp om afstand te houden en tóch verbonden te blijven.