Praktisch overleg over bisdombedevaart

10 oktober 2014

Over negen dagen vertrekt de diocesane bedevaart naar Polen. Daar treedt het bisdom in de voetsporen van de heilige paus Johannes Paulus II. Op 9 oktober kwamen de deelnemende pastorale beroepskrachten samen met Gijs Beekhuizen van Pelikaan Groepsreizen en Incentives op het bisdomkantoor bij elkaar om de laatste punten met elkaar door te spreken.

De nadruk lag op praktische regelingen. Het bisdom zal met zeven bussen afreizen naar Polen. De pelgrims nemen een speciale bedevaartkaars mee. Deze zal verschillende malen branden en een definitieve plek krijgen op een van de plaatsen die de bedevaart aandoet. Tegelijkertijd zal eenzelfde kaars branden in de hal van het bisdomkantoor.

Dagelijks wordt de eucharistie gevierd. Bisschop Liesen zal steeds de hoofdcelebrant zijn. Mensen kunnen intenties opgeven bij de busleiding. Deze worden in een daartoe bestemde doos gedaan. Tijdens de Vespers in de kerk van de Goddelijke Barmhartigheid in Lagiewniki zal de doos daar achtergelaten worden.

De coördinatie van de secretariële ondersteuning ligt bij Hanneke Oomen. “Het is een hele onderneming,” zegt ze, terwijl het kopieerapparaat op het bisdomkantoor op volle toeren draait om de informatieboekjes voor alle 350 pelgrims af te drukken. “Nu de bedevaart nadert en alles op zijn plaats valt, krijg ik er steeds meer zin in, maar echt gerust ben ik pas als alles klaar is en ingeladen, en we op 18 oktober om 6.30 uur in de bus zitten.”