Priester- en Diakenopleiding Bovendonk start met vijf nieuwe studenten

14 september 2020

Met vijf nieuwe studenten is op vrijdag 28 augustus 2020 het studiejaar 2020-2021 van Priester- en Diakenopleiding Bovendonk gestart. Bisschop Liesen vierde met staf, studenten, familieleden van de studenten, bestuursleden en enkele docenten de Eucharistie in de kapel van het opleidingscentrum. Tijdens de viering werden de vierdejaars studenten Arno Aardoom, Mick Huybrechts en Johannes Jakobs aangesteld tot lector. Vijfdejaars student Ad van Luijn werd aangesteld tot acoliet.

In totaal studeren er nu 15 studenten aan Bovendonk. Van de vijf eerstejaars zijn drie priesterstudenten afkomstig uit het Bisdom Antwerpen, een diakenstudent uit het Bisdom Rotterdam en een diakenstudent studeert voor het Bisdom Paramaribo. Zij werden aan het einde van de viering voorgesteld.

Weten waar de Kerk voor staat
“De Kerk is altijd in beweging en dat geldt ook voor het onderwijs,” aldus rector Norbert Schnell: “het lesaanbod moet voortdurend geëvalueerd worden, wil je aansluiten op het leven in de parochies. We zien het kerkelijk leven sterk veranderen. De parochie van nu is niet te vergelijken met een parochie van vijftig jaar geleden. Zelfs niet met een parochie van tien jaar geleden. Als priester of diaken moet je weten wat er in de samenleving speelt, maar natuurlijk ook waar we als Kerk voor staan. Je kunt dan de dialoog aangaan en mensen bij Christus brengen. Dáár leiden we studenten voor op.”

Nieuwe stafleden en nieuwe spirituaals
Aan het einde van het vorige studiejaar is afscheid genomen van de stafleden diaken Vincent de Haas en Ben Hartmann. Martine van Bouwdijk en pater Marc Lindeijer SJ zijn hun opvolgers. Dit studiejaar zijn ook twee nieuwe spirituaals gestart: pater Bart Beckers SJ en oud-pastoor Thijs van Zaal. Beide priesters zijn verantwoordelijk voor de geestelijke vorming van de studenten. De rector verwelkomde de nieuwe stafleden en spirituaals.

Bij de opening van het studiejaar werd afscheid genomen van mentor Riet de Koning en de bestuursleden Mariet van Goch en Jan Foesenek. Mgr. Liesen uitte zijn dankbaarheid voor de werkzaamheden die zij voor Bovendonk verrichtten.

vlnr: Bart Beckers SJ, Marc Lindeijer SJ, Norbert Schnell, Martine van Bouwdijk en Thijs van Zaal. – Foto: Johan Wouters