Prijsuitreiking fotowedstrijd in Bergen op Zoom (Vastenestafette)

10 april 2017

Jan van Dijk mag zich de gelukkige winnaar weten van de fotowedstrijd die de Lieve Vrouweparochie in Bergen op Zoom in het kader van het Jaar van de Ontmoeting heeft uitgeschreven. Op woensdag 6 april 2017 reikte diaken Jan Foesenek de prijzen uit in de Gertrudiskerk te Bergen op Zoom.

“In onze parochie werken we met themajaren,” legt Corrie Hamers, vrijwilligster van de vastenactiewerkgroep uit. Dit jaar is het thema ‘ontmoeting’. Dit thema sloot mooi aan bij de hongerdoek van dit jaar. Het is een eenvoudige doek waarop twee mensen naar elkaar kijken. De parochie nodigde mensen uit foto’s te maken waarop we beelden van ontmoeting zien. Dit resulteerde in 60 foto’s. Ze waren heel verschillend van elkaar. Je zag ontmoetingen tussen mensen onderling, maar mensen brachten ook de ontmoeting tussen mens en dier in beeld.”

“We hingen deze foto’s in onze kerkgebouwen op. Een deskundige jury, bestaande uit Dick Vermaas (een beroepsfotograaf), diaken Jan Foesenek en Fredi Hagedoorn, pastoraal werkster in onze parochie, beoordeelde de foto’s en koos een prijswinnaar uit. Het werd Jan van Dijk. Hij maakte een foto van een oudere man die een Afrikaanse man omhelst. Erg mooi. Robert Chaan won de tweede prijs. Hij maakte vanuit een trein die stilstaat een foto van een rijdende trein. In de raampjes zie je mensen die van elkaar foto’s nemen. Je merkt de beweging in de rijdende trein.”

“De winnende foto’s krijgen een plaats in het parochiecentrum en het parochieblad,” besluit Corrie. Zij spreekt van een geslaagde activiteit. Door deze fotowedstrijd heeft de parochie contact gekregen met een bredere groep mensen en dat is positief.