Religieus smeedwerk voor de heilige deuren in het bisdom Breda

4 december 2015

Op 13 december 2015 bevestigen bisschop Liesen en vicaris Verbeek het logo van het Heilig Jaar van de Barmhartigheid aan de heilige deuren van de H. Antoniuskathedraal en de drie basilieken die het bisdom rijk is. Het logo is gemaakt door Rinus Bouwmeester uit Oudenbosch.

Rinus Bouwmeester is in 1937 geboren in Zevenbergen. Hij zit al van jongs af aan in het vak. Begin jaren zestig begon hij met zijn eigen smederij. Inmiddels is deze smederij uitgegroeid tot een bedrijf dat werkt aan internationale opdrachten. Tegelijk met de uitbouw van zijn bedrijf was Bouwmeester als vrijwilliger betrokken bij de parochie van de HH. Agatha en Barbara in Oudenbosch. Zo was hij actief in de caritas en de diaconie. Momenteel collecteert hij regelmatig in de eucharistievieringen in deze kerk.

Wapenschilden en ander werk
Hij moet even nadenken over de vraag wanneer hij zijn eerste smeedijzeren werken voor deze basiliek heeft gemaakt. “Dat was onder pastoor Lansbergen, de voorganger van Paul Verbeek als pastoor van Oudenbosch,” weet hij. “Hij was de laatste cisterciënzermonnik van de abdij van Bornem die in onze parochie werkzaam was. Hij vroeg me om wapenschilden van de abdij van Bornem te smeden. Later, tijdens het pastoraat van Paul Verbeek, volgden meer opdrachten.” Trots laat Bouwmeester de map zien waarin zijn werk is gedocumenteerd. Hij wijst op de wapens van de Oudenbosche basiliek, die van de heilige pausen Johannes XXIII en Johannes-Paulus II, dat van paus Benedictus XVI en dat van paus Franciscus.

Bouwmeester smeedde niet alleen wapens maar ook religieuze gebruiksvoorwerpen als het Mariaschild van het bisdom Breda Hoogtepunten in zijn oeuvre vormen de reliekhouders van de heilige paus Johannes XXIII (in de Onze Lieve Vrouw van Lourdeskerk te Bergen op Zoom) en de heilige paus Johannes-Paulus II (basiliek van Oudenbosch).

Opdracht voor het Heilig Jaar
Gezien zijn ervaring kreeg hij de opdracht het logo voor het Heilig Jaar te smeden. Hij is uitgegaan van het beeldmerk van het Vaticaan. “Dit is ontworpen door de Sloveense jezuïet Marko Ivan Rupnik. In de rand staat de tekst: Misericordes sicut pater, (barmhartig als de Vader),” legt hij uit. “Dit motto is ontleend aan het Lucasevangelie. In het midden staat Jezus Christus met kruiswonden die een verloren man op zijn schouders draagt, tegen de achtergrond van een kruis.” Bouwmeester wijst erop dat het rechteroog van Jezus Christus en het linkeroog van de gedragen persoon in elkaar overlopen. “Het officiële logo heeft verschillende tinten blauw. Met hamerslagen heb ik de helderheid in de kleurstelling proberen aan te geven,” zegt Bouwmeester. “Overigens is het logo in Oudenbosch gekleurd. In Hulst is het logo voorzien van een Nederlandse tekst.””

Persoonlijk voelt Rinus zich zeer betrokken bij de thematiek van het Heilig Jaar.”Gezien het vluchtelingenvraagstuk, komt het op het goede moment. Zelf ben ik in 1953 moeten vluchten voor het water. Als je zo zelf vluchteling bent geweest kijk je met andere ogen naar deze mensen.”