Romebedevaart: 100 pelgrims uit bisdom Breda

29 september 2016

In de week van 14 tot en met 19 november 2016 pelgrimeren ongeveer 1500 Nederlanders in het kader van het Heilig Jaar van de Barmhartigheid naar Rome. Onder hen bevinden zich om en nabij 100 pelgrims uit het bisdom Breda. Tijdens de Nederlandse dag op 15 november zullen ze in de Sint Pieter de eucharistie vieren en paus Franciscus ontmoeten. Op deze dag zullen alle Nederlandse bisschoppen aanwezig zijn. De Vereniging van Nationale Bedevaarten (VNB) tekent voor de organisatie.

Een deel van de pelgrims uit het bisdom van Breda reist met de Lievevrouweparochie uit Bergen op Zoom. Voor hen organiseerde pastoor-vicaris Verbeek samen met de VNB op 27 september in een zaal van de Gertrudiskerk een avond waarop het programma gepresenteerd werd. Pastoor-vicaris Verbeek deed de aftrap en ging in op de Nederlandse dag. “We groeten paus Franciscus in verband met het Heilig Jaar,” vertelde hij. Namens de VNB nam Emke de Bruijn de ongeveer 40 aanwezigen mee op een tocht door Rome en belichtte de verschillende programma-onderdelen. Ze lardeerde haar voordracht met mooie foto’s.

Programma
Het hoogtepunt van de bedevaart wordt gevormd door de ontmoetingen met paus Franciscus. De eerste vindt plaats op de Nederlandse dag. Een dag later, op 16 november, wonen de Nederlanders de algemene audiëntie bij. Er zullen vieringen zijn in de Maria Maggiore, de S. Maria in Trastevere en de Sint Jan van Lateranen. De deelnemers maken kennis met de stad door enkele wandelingen. Eén leidt de pelgrims naar de Maria Maggiore. Een andere staat in het teken van het Heilig Jaar van de Barmhartigheid. Deze gaat via de joodse wijk en het Tibereiland naar de volkswijk Trastevere, waar ook een bezoek gebracht wordt aan de gemeenschap San Egidio die daar begonnen is. Onderweg is er aandacht voor de zeven lichamelijke werken van barmhartigheid.

Er is de mogelijkheid om persoonlijk met een priester te spreken en eventueel het sacrament van boete en verzoening te ontvangen. De slotviering in de Sint Jan van Lateranen zal een zendingsviering zijn. De reis wordt besloten met een kort bezoek aan de Paulus buiten de Muren, zodat de vier voornaamste basilieken bezocht worden. Binnen het drukke programma is er ruimte voor gezelligheid en onderlinge ontmoeting.

Meer informatie
Emke de Bruijn benadrukte dat men, om de reis met de VNB te maken, goed ter been moet zijn. Het is mogelijk zich tot 15 oktober in te schrijven. De kosten bedragen 839 euro. Voor een eenpersoonskamer moet 150 euro extra betaald worden. Verdere informatie is te vinden op de site van de VNB (www.vnb.nl ) onder RO 1630