Rondreizende ‘vriendschapsicoon’ Taizé in Breda

6 april 2007

De komende twee weken is de rondreizende ‘vriendschapsicoon’ van Taizé in het Bisdom Breda. De icoon is op maandag 9 april, 2e paasdag, bij het Taizégebed in Middelburg en op op zondag 15 april bij het Taizégebed in Breda.
Zijn reis startte op 31 december 2006 tijdens de Europese Jongerenontmoeting in Zagreb waar frère Aloïs, prior van Taizé, de icoon overhandigde aan de jongeren met de volgende woorden: “Morgen vertrekken we weer allemaal huiswaarts. We zouden ons dan willen herinneren dat wij allen hier het geschenk van Christus’ vriendschap hebben ontvangen. Het is niet voor niets dat Hij ons in het evangelie zegt: ‘Ik noem jullie geen dienaren meer; vrienden noem Ik jullie.’”

Kleine pelgrimages
Er was een kopie van de icoon gemaakt voor elk Europees land dat aanwezig was. “In de loop van het komende jaar zal deze icoon jullie helpen om kleine pelgrimages van vertrouwen te beleven op plekken waar jongeren bij elkaar komen, van de ene stad of kerkgemeenschap naar de andere, in een ziekenhuis of een tehuis voor aan hun lot overgelaten kinderen, en op alle andere plekken waar mensen pijn hebben aan het leven. Zo kunnen jullie op eenvoudige wijze, de goede boodschap van het evangelie overdragen,” vertelde frère Aloïs.

Een ‘schouderklopje’
Het origineel van de icoon is te vinden in het Louvre in Parijs. Ze werd in de 19e eeuw gevonden in de ruïne van een koptisch klooster in Bauein, in de Egyptische woestijn. Er staat een kopie van deze icoon in de kerk der Verzoening in Taizé.
De icoon kan helpen om te komen tot gebed en heeft voor veel bezoekers van Taizé een speciale plek: “De afbeelding straalt warmte uit en uit de wijze hoe de twee figuren op de icoon naast elkaar staan en elkaar omarmen spreekt de zekerheid en vertrouwen van een wederzijdse vriendschap en dit werkt bemoedigend. De icoon heeft de functie van een schouderklopje, gewoon weten dat God er is en dat Hij van me houd,” zegt Simon de Haan, een van de jongeren die het gebed in Middelburg organiseert.

Taizé
Taizé ligt in Frankrijk, in het zuiden van Bourgondië. Daar stichtte frère Roger in 1940 een internationale, oecumenische gemeenschap. Centraal in het dagelijks leven van Taizé staan de drie gemeenschappelijke gebedstijden. Vanaf het einde van de jaren vijftig vonden duizenden jongeren uit vele landen de weg naar Taizé. “Een bezoek aan Taizé is als een waterbron. Hier kan je drinken van de rust en stilte en jezelf verfrissen. Je kunt er vrede vinden; door ontmoetingen met jongeren van over de hele wereld, maar ook vrede in je hart. Daarnaast is het samenzijn met zoveel diverse jongeren een feest op zich,” zegt Arwen Meulenbroek, die betrokken is bij het initiatief Taizé in Breda.

Middelburg en Breda
De vriendschapsicoon is aanwezig tijdens twee gebeden in het bisdom Breda:
Maandag 9 april, 2e paasdag, bij het Taizégebed in Middelburg. Voorafgaand aan het gebed, tussen 15:15 en 15:45 uur, worden de liederen geoefend. Het gebed begint om 16:00 uur in de Petrus en Pauluskerk aan de Lombardstraat in Middelburg. Na afloop wordt er een eenvoudige maaltijd aangeboden. Hiervoor wordt een kleine bijdrage worden. Meer informatie via www.jongerenpastoraatwalcheren.nl
Zondag 15 april bij het Taizégebed in Breda. Het gebed begint om 19:30 uur in de koorkapel van de Kapucijnen, Nijverheidssingel 391 te Breda. Voorafgaand wordt er een eenvoudige maaltijd aangeboden aan de jongeren en na afloop is er de gelegenheid om een kopje thee te drinken en elkaar te ontmoeten. Meer info en opgave voor de maaltijd via www.taizeinbreda.nl.

Weblog van de icoon
Volg de icoon via http://taizeicoon.web-log.nl/

Jongerenreis
Vanuit het bisdom Breda gaat er van zondag 29 april tot en met zondag 6 mei 2007 een jongerenreis naar Taizé. Er zijn nog plaatsen vrij in de bus. Meer informatie op www.taizeinbreda.nl.